Sziasztok!
A teli gumi nyaron kenodik es marha hosszu fekutat produkal.
Az ADAC-teszteken a negyevszakosok nem rosszak. Alapvetoen
elobb akad el elotted a kamion az emelkedon mint te a
negyevszakossal. Ha alpesi sipalyahoz mesz, szinten mindegy,
max. az utolso 3 kilometeren folteszed a holancot, mint
mindenki mas is az "innentol holanc kotelezo" tablanal.
(az 5% idiotaval most nem foglalkozunk, akik 500m-rel a
tabla utan elakadnak holanc nelkul)
Ha esik fel meter ho, a negykerekhajtasuaknak is meg kell
varniuk a hokotrot. Magyarul nagyon keves az olyan alkalom,
amikor a teli gumit ki is tudod hasznalni a negyevszakossal
szemben. Tovabba nezd meg, hogy a tel hany napjan van tenyleg
>5cm ho az utakon. Mert pl. +3 foknal esoben a negyevszakos
altalaban jobb a telinel.
Budapest vonatkozasaban a negyevszakossal siman folmesz
a Normafahoz sielni (max. 12%-os emelkedo).
Udv,
marky
|
> Gondolkodom, hogy csak egy garnitúrát használok télen-nyáron, de vajon az
> milyen legyen? Négyévszakos (pl. Nokian Weatherproof) vagy téli (Continental
> WinterContact TS860)? A méret 165/70 R13.
Ez az a kerdes, amire barmit mond az ember, mindig lesz valaki, aki (amugy
nem teljesen jogtalanul) maskepp fogja latni.
Tipikus erveles, hogy ha csak egy meterrel rovidebb a fekut, ez mit
jelenthet embereletben es javitasra kifizetett szazezrekben, tehat a
gumikon nem szabad sporolni. Ha lenne tavaszi-oszi, vagy nappali es
ejszakai gumi, azokat is okvetlenul hasznalni kene :)
Erdekes modon mindehhez ritkan teszik hozza, hany metert jelent, ha 50
helyett meg 55-tel sem megyunk, csak teljesen kipihenten ulunk volanhoz,
x eves korunk utan lassulo reflexeink miatt onkent lemondunk a vezetesrol, stb.
Raadasul vannak helyzetek, amikor semmilyen gumi nem segit (pl. lefagyott
emelkedo), illetve a teli/nyari, uj/regi vagy markas/markatlan egyben a
megy vagy nem megy kozti hatart is jelenti.
Nyilvan jo, ha minel ritkabban van esely e hatar eleresere, de ha a
varosban megtett evi 2000 km azzal is parosul, hogy gyanus idojarasi
helyzet eseten le lehet tenni az auto hasznalatarol, akkor tenyleg szinte
mindegy, milyen a gumi. Egy optimumot keresunk, a kerdes az, milyen
tenyezok, es mennyire szamitanak.
Ha okvetlenul ujat akarsz venni, akkor minden ellenkezo hireszteles dacara
a korrekt megoldas a negyevszakos gumi, amit pont az ilyen helyzetekre
talaltak ki.
Ha a meglevo gumik jo allapotban vannak, csak oregnek tartod oket, akkor
tiz eves korukig meg "hivatalosan" sem szukseges a csere (sot, utana sem,
mert csak a profilmelysegre van kotelezo hatar). A kor onmagaban nem
limitalo tenyezo, de ezt csak nagyon halkan irom le, mert erre konnyu
megkapni a "felelotlenul tanacsokat osztogato" cimket.
Pedig lehet erveket talalni az idosebb autok lecserelesenek szuksegessege
mellett is, hiszen az ujabbak mar csak a kotelezo minimalis felszereltseguk
alapjan is biztonsagosabbak a regieknel. Persze nem kulonbozo kategoriakat
kell osszehasonlitani, hanem ugyanazt a modellt mondjuk 15, 10, 5 es 0
evesen.
|