Sziasztok!
Lassan csak visszakapom a Focust, a koztes idoszakban egy Chevrolet
Lacettit vezettem. Emlekszem, a Focus atvetelet koveto elso ket nap
tapasztalatairol irtam nemi osszefoglalot, es paran irtatok, hogy az
tetszett. Alljon itt valami hasonlo a Lacettirol.
A legelso dolog ami feltunt, amikor belehuppantam a vezetoulesbe,
hogy az ulolap legalso helyzeteben viszonylag mely az ulespozicio -
szerencsere, mert azt szeretem. (Ellenpoluskent ott volt az altalam
nagyon kedvelt 145-os Alfa, amiben viszont sajnos olyan volt a veze-
toules, mintha buszt vezetnek.) Emellett viszont az ulesek nem a leg-
kenyelmesebbek, gyakorlatilag semmi oldal- es combtartast nem bizto-
sitanak. Olyan semmilyenek, mint a regi szocialista autokban. Viszont
az auto eleg nagy (negyajtos kivitel), en a hosszu labaim miatt meg-
lehetosen hatratolt helyzetet reszesitek elonyben, es meg igy is ke-
nyelmesen be tudtam ulni magam moge. Ilyen kategoriaban ekkora hely-
lyel meg nem talalkoztam. (Sajnos ez volt a Lacettiben a legpoziti-
vabb elmenyem.) A csomagtarto nem lenne rossz, eleg mely, de kisse
alacsony, viszont ami jelentosen csokkenti a hasznalhatosagat, az a
fedel megoldasa. A pantok, amikkel a kasznihoz csatlakozik, elegge
ormotlanul lognak oldalt, es igencsak beleutkoznek a nyitott allapot-
ban a csomagtartoba pakolt cuccokba lecsukasnal, ezzel nem kevesse
korlatozva a brutto tarolokapacitas (szamszerusiteni nem tudom, nem
neztem utana) kihasznalhatosagat.
A belso ter egyebirant valami hihetetlenul situlstalan, a szurke
osszes foldon fellelheto arnyalata megtalalhato belul az egeszen vi-
lagostol a kvazi-feketeig. Nagyjabol az a hasonlat jutott eszembe,
mint amikor a kisgyerek kap egy szazszinu filctollkeszletet, es ami-
kor rajzol vele, ellenallhatatlan kesztetest erez, hogy egyetlen
rajzon belul az osszes rendelkezesere allo szinnel nyomot hagyjon a
papiron... Ugyanez vonatkozik a felhasznalt anyagokra is, a tobbfe-
le szovet es a tobbfele muanyag - a fentiekkel egybecsengve - szin-
te magatol ertetodik. A muszerfalon szinte semmi nincs, a negy ana-
log ora (sebesseg, fordulatszam, vizhofok, uzemanyag) mellett egy
icipici LCD kijelzo talalhato, ami az auto eleteben eddig megtett ut
hosszat hivatott log-olni. Ennyi.
Motorikusan a Focushoz kepest tetszett, ugy latszik, tovabbra sem
"nottem ki" a progos verziot a turbodizel javara, tetszett, hogy ugy
4500 1/min felett egyszeruen eletre kel a motor. Elozni orszaguton
_sokkal_ jobb vele, a Focussal maga a halalfelelem. Igaz, nagy sebes-
segnel sokat fogyaszt, ezugyben a Ford nagyon jo. A Lacetti pontos
fogyasztasat nem mertem, mert annyira nem erdekelt, de erzesre azert
akkora etvagya nem volt, mint az eddig altalam vezetett olasz autok-
nak. (1.6i-rol beszelunk minden esetben. Lacetti 109 LE, Stilo 103
LE, Alfa 120 LE.) (Pedig ugy hallottam, hogy azert a Lacettinek is
magasnak tekintheto a fogyasztasa egy atlagos 1.6-hoz kepest.) Azt
sem figyeltem meg az egy honap alatt, amig nalam volt, hogy mennyi
olajat eszik. Ezugyben a Focus szinten nagy dicseretet kap, a 40ezer
km alatt (persze 20ezernel volt olajcsere) egy kisujjkoromnyi olajat
nem fogyasztott. (Ilyen auto meg nem jart nalam sosem.)
De most jonnek az igazan katasztrofalis dolgok. A sebessegvalto al-
so es felso helyzete kozott (tehat az 1. es 2., avagy eppen a 3. es
a 4. kozott) olyan hosszu az ut, hogy nem erem at a nagyaraszommal!
(Mint egy regi Ikarus, eskuszom.) Ez meg nem is lett volna elvisel-
hetetlen, de peldaul az igen, hogy a legkondicionalo LCD-je semmilyen
modon nincs megvilagitva. Este ha menet kozben akarja az ember allit-
gatni, fel kell gyujtani hozza az olvasolampat! Es meg ezt is tudja
az auto uberelni: a legkondit keptelen voltam ravenni, hogy tetszole-
ges ideig meleg levegot fujjon be. Indulas utan felmelegedett a mo-
tor, utana befutotte az utasteret, es mire mar kezdtem magam jol e-
rezni, az auto ugy dontott, hogy mar eleg meleget juttatott a sza-
momra, es elkezdett huvos levegot tolni az arcomba. (Nem olyan hi-
deget, mint a kinti, de koszonom.) Ilyenkor mar hiaba vettem fel a
hofokot, a futes nem igazan akart visszajonni. Akkor lehetett belo-
le megfelelo meleget kicsikarni, ha az ember egy negyed orara leallt
az autoval, es az kicsit visszahult. Nem tudom, ez egyedi jelenseg-e,
de ha tippelnem kellene, szerintem szeriaproblema, egyszeruen szar
a legkondicionalot szabalyozo algoritmus.
Az auto berauto, igy nyilvan nem normal korulmenyek kozott es fel-
tetelekkel hasznaljak az emberek, de az teny, hogy 126ezer km utan
gyakorlatilag szinkrongyurus az osszes fokozat. Ezt viszont (az elo-
zovel ellentetben) egyedi hibanak gondolom.
Sajnos tempomat nem volt a gepjarmuben, pedig azt autopalyan en
roppant szeretem, egyebkent a gyorshajtasos esetek minimalizalasaban
sokat segit! (A masik ilyen dolog szamomra az automata valto. A ket-
to egyutt meg a legjobb - ebbol a szempontbol, meg a kenyelem olda-
larol is...) Ellenben itt jegyeznem meg, hogy a Focusban ugyan van
sebessegtarto automatika, viszont hagy maga utan kivetnivalot. Ha
magasabb sebesseget szeretnek vele tartatni, mint 120 km/h, es jon
akar csak egy kisebb emelkedo is, keptelen tartani a beallitott er-
teket. Ennek szimplan az az oka, hogy nem hajlando a sebesseg tar-
tasahoz teljes gazt adni, meg ha ez lassulassal jar is egyutt, mert
ha en lepek a gazra, akkor kepes visszagyorsulni. Ezt az eget ren-
geto marhasagot nem tudom, ki tudta igy megtervezni.
Amirol beszelnek meg, az a futomu. A Focus valami hihetetlen jo,
munkatarsaim a szeriaverziot is dicserik, az enyemben meg raadasul
gyari sportos futomu talalhato. A Gemenci Erdoben keptelen voltam
kihozni a sodrabol, igaz, roppant mod nem is akartam. Igy is olyan
kanyarsebesseget lehetett az autoval elerni, ami egy normalis hala-
dasnal kifejezetten kenyelmetlen. A Lacetti ennek ellenkezoje, ha
valamelyikotok jatszott annak idejen a Carmageddon jatekkal (meg si-
ma DOS alatt futott), es meg emlekszik a "grease tyres" powerup-ra,
akkor tudja, mit ereztem: az egesz olyan, mint a takony. Feltem az
autoval normalis sebesseggel kanyarokat bevenni. Csuszkalt, bille-
gett, osszevissza dulongelt - rettenetes volt.
Vegso bekezdeskent megemlitenem, hogy a Lacetti mindket elso tom-
pitott lampaja _tok_egyszerre_ egett ki, megpedig ugy, hogy az iz-
zoszalak mindket lampanal "raparologtak" a burara. Valaki azt mond-
ta, hogy talan tultolt a generator. Visszaadasnal jelezni fogom az
autot biztosito ceg fele, de szerintem nem kulonoskeppen fogja oket
erdekelni, engem meg megugy sem.
Hat azt hiszem ennyi, remelem tetszett. Udvozlettel:
Nagyak
|