Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX SZALON 235
Copyright (C) HIX
1992-11-09
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 levegoszennyezes (mind)  74 sor     (cikkei)
2 Budapest kornyezetvedelme (mind)  14 sor     (cikkei)
3 Economist (mind)  23 sor     (cikkei)
4 Ha en lennek Demszky... (mind)  21 sor     (cikkei)
5 A hatalom e1szszeru3tlense1ge (mind)  45 sor     (cikkei)

+ - levegoszennyezes (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

A da'n Mernoki Hetilap eheti szamaban olvastam a kovetkezot: egy
amerikai ceg kifejlesztett egy merokeszuleket, - FEAT Fuel Effi-
ciency Automobile Test - mely az uton felallitva az elhalado
gepjarmuvek kipufogogazait analizalja kb. 0,5 masodperc alatt
jarmuvenkent es megallapitja a szennyezes merteket. Egy video-
keszulekkel felvetelt keszitenek a jarmurol, amelybe a gazanali-
zis erteket belefenykepezik. Igy a Trafipaxos gyorshajtas bizo-
nyitekhoz hasonloan a szennyezesi bizonyitekot is mellekelni
lehet, amikor a buntetest kell behajtani. A keszulek ara atsza-
mitva kb. 6 millio forint. A keszulek infravoros sugarzas segit-
segevel meri a szendioxid, szenmonoxid es szenhidrogen kibocsa-
tast. A NOx vegyuleteket egyenlore nem tudja merni. Nagy elonye,
hogy a gepjarmuveket termeszetes kornyezetukben meri, nem pedig
probapadon, ahol a kornyezetre mert pillanatnyi hatast nem lehet
ertekelni. A mult heten Daniaban 2 helyen - belvarosban es auto-
palyan - 5000 kocsit mertek vegig. A vizsgalatok angol es ameri-
kai meresekkel egyutt azt mutatjak, hogy a jarmupark 10 szazaleka
termeli a legszennyezes felet. A tipikus szennyezo a 4-6 eves
kocsi, amelyet nem tartanak karban, hiszen meg viszonylag uj,
minden mukodik, minek muhelybe vinni. Megallapitottak, hogy ege-
szen oreg kocsikat is kifogastalan allapotban lehet tartani leg-
szennyezes szempontjabol.
Mit lehet tenni Budapest levegojevel penz nelkul? Meg kell nehe-
ziteni az autosok eletet a fovarosban, peldaul ravaszul megszer-
kesztett egyiranyu utcak rendszerevel, a gepjarmuvek muszaki
allapotanak szigoru ellenorzesevel, a gepjarmuszerviz-iparban
dolgozok oktatasaval, a tomegkozlekedes attraktivva tetelevel.
A parkolasat ki kell koltozteni a varos belsejebol, aki megis be
akar autozni, annak legalabb 5 buszjeggyel kell a parkolasert fi-
zetnie orankent. A parkolasi bevetelek igy rogton a tomegkozleke-
des kasszajaba mennenek. A "park and ride" megszervezese sok
autot eltavolitana a legerzekenyebb negyedekbol. Be kell vezetni
az un. konnyu-Diesel uzemanyag - alacsony kentartalom, jobb egesi
tulajdonsagok - hasznalatat a nagy jarmu-uzemeltetoknel. A ketu-
temu autok hasznalatat korlatozni kell pl. magasabb gepjarmuadon
keresztul.
El kell tanulni a trukkoket azoktol, akiknek mar van tapasztalata
es felhagyni azzal a magyar sajatossaggal, hogy "mi mindent job-
ban tudunk, csak nem hagynak ervenyesulni". Ha a jo levego igenye
nepi koveteles lesz, akkor a politikusok is prioritalni fognak,
szavazatot halaszni mindig szeretnek.
Budapest talan legnagyobb legszennyezoje a futes. Budapestnek a
teli honapokban egeszen sajatsagos "illata" van a rossz tuzeles
miatt. Csokkenteni kell az eltuzelt futoanyag mennyiseget jo
szigetelessel, nem az ablakot kell hasznalni termosztatnak,
feltalaltak mar a Danfoss-szelepeket. A megoldasok koltsegesek,
de az evek soran megterul a befektetes csokkeno futoanyag-fel-
hasznalas, epuletromlas, leguti megbetegedes formajaban. Ezt meg
kell hitelezni!
Ezen a teren is lehet tanulni - pl. Daniaban. Ez az orszag euro-
pai viszonylatban vezeto helyen all a kornyezetszennyezes lekuz-
deseben. A lakossag fogalomvilagaba belevertek az elmult 10 ev
alatt a kornyezetvedelem fontossagat. Az allam buntet es jutal-
maz. Az energiahordozokon magas ado van, erdemes takarekoskodni.
Az allam hozzajarulast fizet pl. a hoszigeteles feljavitasahoz
idosebb epuleteken. Epitesi engedelyt csak megfelelo hoszigetele-
su epuletekre adnak. Meglevo epuletet csak energia-bizonyitvan-
nyal lehet eladni. Tamogatjak a tiszta es gazdasagos futoberen-
dezesek beszerzeset. Az aramszolgaltatok kampanyszeruen hozza-
jarulast fizetnek az uj alacsonyfogyasztasu fenyforrasok beszer-
zesehez. Az allam tamogatja a kutatast a gazdasagos energiafel-
hasznalas teruleten. Mindez csokkenti a szukseges e'getes nagysa-
gat legyen az futes vagy villamosenergia termeles. A lassu szivos
munka nem volt eredmenytelen, ezt talan legjobban nehany szamadat
bizonyitja - sajat haztartasombol.
Az evi futoanyag-fogyasztas a 70-es evek 3500 l futoolajarol 1600
m3 foldga'zra valtozott - hoszigeteles, 3-retegu termouvegezes,
legmodernebb ga'zkazan. Az aramfogyasztas 10 eve nem emelkedik.
A belvarosba autoval nem megyunk, a varosszelen parkolunk, onnan
vonattal, busszal tovabb. - Nem tortent mas, csak tudatositottak
bennunk, hogy a kornyezetszennyezes az egyik legnagyobb fenyege-
tes, amivel szembe kell neznunk.

Tisztelettel Szekacs Andras
+ - Budapest kornyezetvedelme (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

A most zajlo vitahoz erdekes adalek: a tegnap esti Het-ben volt egy riport
a Nagyvasarcsarnok felujitasa koruli penzugyi visszassagokrol, s ennek
kapcsan a fovaros vezetesenek tevekenysegerol, mely kerdest a Fidesz a
kovetkezo tanacsulesen meg ohajt vizsgaltatni. Ennek kapcsan mintegy
mellekesen hangzott el (es kerult bemutatasra a megfelelo dokument),
miszerint az idei evre rendelkezesre allo 32 milliard Ft kornyezetvedelmi
keretbol a fovaros eddig 0, azaz nulla forintot koltott el. Ha a hir nem
igaz, nos, akkor nepnemzeti hiradonkrol alkotott velemenyem egy ujabb
nyomdafesteket nem turo szoval gyarapszik; ellenkezo esetben detto
ugyanez, csak a masik iranyba (persze legyunk optimistak, lehet hogy
karacsonyra vetik be a Milliardokbakerulo Kornyezetvedelmi
Csodafegyvert ;-)

Legszomjas udvozlettel: Janos
+ - Economist (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Etnikum vagy sem?

Tisztelt SZALON!

Breznay Peter az Economist-bol idez:
>    Mr Csurka's writing has concentrated on Hungary's own 100 000-strong
>ethnic minority, the Jews.

Legutobbi informaciom szerint a Magyar-
orszagi zsidosag nem deklaralta magat
etnikumkent. Sot, aki eddig a magyar zsi-
dosag identitasanak kerdeset csupancsak
folvetni is mereszelte, az eloszor is al-
talaban az antiszemita jelzot kapta meg
(mint ez meg a SZALON-ban is elofordult).

Vajon eljott az ideje, hogy errol tisztes
vita kezdodjek? (Vagy esetleg az Economist
egyszeruen bedolt azoknak, akik azt allit-
jak, hogy VAN Magyarorszagon etnikai zsido-
sag?)

Udvozlettel:                Szekely Zoltan
+ - Ha en lennek Demszky... (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Az autozas szeretete nem csak a magyarokra jellemzo. Nem tul valoszinu,
hogy arrol konnyeden le lehetne szoktatni az embereket. Az azonban bizonyos,
hogy meg lehet ertetni a gepjarmu tulajdonosokkal azt, hogyha valahol jelentos
kornyezeti kart okoznak, akkor azt, legalabb is reszben, meg kell teriteniuk.
A rengeteg lehetseges megoldas kozott van nehany egeszen olcso, sot jovedelmezo
is.
	Ha en lennek Demszky (egy liberalis es vallalkozasbarat part jeloltje a
budapesti fopolgarmesteri posztra) kemenyen megfizettetnek minden negyzetmeter
parkolohelyet a belvarosban. Megpedig, (liberalis elveimhez melto modon)
mindenfele pozitiv diszkriminaciotol mentesen, fizessenek az ott lakok es
dolgozok is. Ez mar onmagaban szereny bevetelhez juttatna a fovarost. A
problema csak a szabalyok betartatasa lenne. Ezt a magan szektor bevonasaval
lehetne megoldani. Palyazatot kellene kiirni parkolasi dij (+birsag)
beszedesere Budapest teruleten. A vallalkozo beszedne a parkolasi dijat es a
birsagot, ahogy tudja, cserebe pedig megtarthatna a bevetel egy reszet. Ha
kello szamu jelentkezo lenne tobb vallalkozot is meg lehetne bizni, legyen egy
kis rivalizalas kozottuk. A beveteleket pedig kornyezetvedelmi beruhazasokra,
peldaul a korgyuru epitesere, vagy pedig kesobb a tomegkozlekedes tamogatasara
lehetne forditani.

Szabo Kalman
+ - A hatalom e1szszeru3tlense1ge (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Ga1bor!

Ha jo1l e1rtettem kora1bbi ke1rde1seidet, akkor azok arra vonatkoztak, hogy
vajon szorta1ljuk-e a szemetet, kere1kpa1rozunk-e, kidobjuk-e az akkumula1tort
az u1t ko2zepe1re, stb.  (Lehet, nem e1pp ezek voltak a pe1lda1k, de ez nem
releva1ns.)

Leguto1bbi va1laszodbo1l viszont az deru2l ki, hogy a "nem e1rdekel bennu2nket"
arra is vonatkozik, hogy ha nem szervezu2nk mozgalmat a hivatalok ellen.

Nos, e1n szeretne1k megtenni egy megku2lo2nbo2ztete1st, ami szerintem nem
e1rdektelen.

I1me a distinkcio1.  E1n, mint A1LLAMPOLGA1R, hajlando1 vagyok lemondani bizo-
nyos ke1nyelmi dolgokro1l (? ma1sokat felfedezni helyettu2k: vira1g a re1ten,
mint vki i1rta).  (Cf. moso1por, bicikli, vi1z, stb-stb.)  Mi to2bb, hajlando1
vagyok ta1mogatni bizonyos kezdeme1nyeze1seket (mint pl. Charta).  Me1g
be1ke1s se1ta1lo1 tu2ntete1sre is elmegyek(/ntem).  U1gy gondolom, ez a norma1-
lis me1rte1ku3 felelo3sse1gva1llala1s ezekbo3l az u2gyekbo3l.  Amire viszont
nem vagyok hajlando1, az mozgalom szerveze1se.  Ma1s a szakma1m.  (Sza1mos ok
-pl. az infrastruktu1ra szi1nvonala- miatt, a ke1pviselo3k, (neta1n a
korma1ny?!!) ke1nyszeri1te1se Mo.-on ma1ske1pp nemigen ke1pzelheto3 el, de
a ne1met pe1lda1dban is ilyesmire hivatkozta1l.)  Teha1t, nem hiszem, hogy
a POLITIKUSsa1 va1la1s (minden magyar a1llampolga1rra??!) a megolda1s.

Amit i1rsz, abbo1l viszont az is kitu3nik, hogy -szerinted- teljesen
terme1szetes, hogy az MDF, amely "nemzetmento3" programot hirdetett meg,
hatalomra keru2lve SEMMIT NEM tesz a ko2rnyezet lakhato1bba1 te1tele1e1rt,
so3t.  (Emle1keim szerint, 1988-ban az MDF elso3 programja1ban jelento3s
helyen szerepelt a ko2rnyezetve1delem...)  (Lehet, hogy a Ka1da1r rendszer
nem is volt olyan bu3no2s szerinted?  Hiszen, o3k is csak "egyszeru3bb"-ek
voltak?)  Nem la1tom, hogy mie1rt mented fel minden felelo3sse1g alo1l a
helyzet su1lyossa1ga1val tiszta1ban le1vo3, ezt explicite elismero3 HATALMAT,
amely ra1ada1sul, pl. tulajdoni re1sze1t tekintve, a legto2bbet tehetne1 a
jelenlegi helyzetben; e1s ehelyett mie1rt minden felelo3sse1get az egyes,
amu1gy is (nem kis re1szben e1ppen a hatalom a1ltal) agyontiport
A1LLAMPOLGA1RRA akarsz ha1ri1tani.

Ja, e1s szervezed ma1r a zo2ld pa1rtot?  (Csak a konzisztencia miatt...)
[=ta1mogatom, ha jo1 a program=]

U2dv,
      Kata

Ui.  A hollandod akkor is ho3s, mert nem fulladt meg.

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS