Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX KULTURA 804
Copyright (C) HIX
1999-02-22
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Re: Magyar ujsag es reklam (mind)  124 sor     (cikkei)
2 reklamok -vasarlok (mind)  38 sor     (cikkei)
3 RE: voros laguna (mind)  59 sor     (cikkei)
4 civilizaltsag, reklamok (mind)  35 sor     (cikkei)

+ - Re: Magyar ujsag es reklam (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> =======================================================
> Felado :  [Hungary]
> Temakor: Re: *** HIX KULTURA *** #800 ( 24 sor )

> Engem azok a reklamok duhitenek, amelyek hulyenek neznek, meg azokat
> amiknek semmi ertelme, pld. akkor is hasznalnek wc papirt ha nem
> reklamoznak, es egy ido utan azert a "minoseg"-re is rajonnek. 2. en

A sarki szupermarketben min. 1 tucatnyi WC-papir marka van, ami
_kizarolag_ nevben es szinben, ranyomtatott mintaban meg par Pfennig-ben
kulonbozik, ezenkivul a No name +2fele recycling, ami szinte csak
szurkesegeben kulonbozik a tobbitol, nem minosegben. A gyartoknak nem
mindegy, _melyiket_ veszed - a reklam pontosan ott lesz nekik
"letfontossagu", ahol (majdnem) semmifele objektiv kulonbseg nem letezik
mar. Es itt jon be az imidzs (brrr! inkabb maradok az angol
kifejezesnel, image) mint donto erv.

> igazabol nem latok versenyhelyzetet. Pld. ha a Sole, Danon, Szegedtej,
> Zalkatej
> hajszalra ugyanolyan joghurtot kinal hajszalra ugyanannyiert akkor,
> azt
> veszem amelyik a kezembe kerul...

Az lehet, hogy te azt veszed. De 1001 mas fogyaszto nem azt, hanem
amelyik nekik egeszsegesebbnek, frissebbnek _tunik_, azaz amelyiknek a
reklamja eziranyban hatasosabb, jobban bebeszeli hogy akkor mennyire jot
tesz a szervezetnek, esetleg azt, amelyiknek a csomagolasszinei
etvagygerjesztobbek (tudatallati szerepe!), vagy azt, amelyiket a
gyerekek akarjak, mert van rajta ilyen-olyan rajz, nepszeru TV-figura
(muszaj meglegyen), vagy mert a szomszed /barat/ gyerekek osztalytarsa
is azt veszi, es nem akarnak lemaradni, akkor nekik is az kell. Azaz:
image a ko:bo:n, szuggesztio a negyzeten.

En szemely szerint egyaltalan nem veszek gyumolcsos joghurtot, mert
tenyleg mindegyik egyforma - egyforman edeskes mu"izu", de azt mar reg
megtanultam, ebben en vagyok a majdnem feher hollo su"ru"segu" kivetel,
es sosem szabad magambol kiinduljak. Azaz a fenti szuggesztio tenyleg
mukodik, akkor is, ha ez nekem/nekunk teljesen erthetetlen.

> vagy kis plusz szolgaltatassal' elvet. Lehet hogy a nyugati
> tarsadalmakban elo emberek kevesbe becsaphatoak?

Nemetul: jein, igen is meg nem is. A reklammal ugyanugy el lehet oket
szediteni, sot, itt az image sokkal fontosabb, sok mindenben fo" a
marka. Viszont abszolut bovlit mar nem nagyon lehet eladni, az Aldi aruk
is bizonyos minosegi szinten vannak es kell legyenek. Es mondjuk mi itt
megtanultunk banni a kiarusitasokkal is. A ruhazatnal a normal nyeresegi
sav 150%, ebbol sokat lehet engedni, a leszallitasoknal elsosorban a
markas - ertsd jo minosegu - dolgok keresettek. Es persze speciel itt
Nemethonban vannak torvenyek, pl. most nagyon fogjak korlatozni a
beszerzesi aron alul valo "kulonleges ajanlat" arusitast mint
csalogatot.

> Megmondom oszinten ha mar a reklam es erkolcs kozotti osszefuggest
> feszegetjuk... "a legjobb baratnom a szilvia papirtorlo"...a "mert
> csinaljon barmit, csak az erkolcsi ertekrendbe ne piszkoljon bele,

Semmi dolga az erkolcsel, egyaltalan nem ezert csinalja. A "mert en
megerdemlem" 100% arra megy ki, hogy a reklamozott marka termeszetesen
ketsegen kivul a legjobb, ergo ugymond hizeleg neked, simogatja a
hiusagodat hogy vegyed meg. Lasd ujra: image +szuggesztio.

> =======================================================
> Felado :  [Hungary]
> Temakor: Reklam - Benetton ( 34 sor )

> Horvath Ferenc irta "Elmeletileg van egy tartalmi reklamkultura is,
> vagy
> egy "reklamerkolcs" is, de ekorul az utobbi evekben itt nagy vitak

Azert engem meg mindig Maxim Emilianak hivnak... :-)

> A Benetton strategia az egy eleg furcsa ugy. Olyan meghokkento dolgot
> csinal
> a ceg ugyanis, amely a hagyomanyos reklam felol szerintem egyszeruen
> ertelmezhetetlen.  A figyelemfelkeltesen tul ugyanis lemond a
reklam...

Erdekes eszmefuttatas, de ha nem haragszol, kisse szemellenzos  - mar ha
ugyanarrol beszelunk (azt hiszem igen, irsz a pap-apaca kettosrol).
Szakmai szempontbol ketsegkivul lehet taglalni, hogy kellek vagy nem
kellek, de ami az emberiseg nem reklamszakember reszenek enyhen szolva
"felkeltette a figyelmet", az az erkolcsi vonatkozasa. Menekultekkel
teli, majdnem felborulo lelekveszto, veres balkan ing+nadrag, loves
lyukakkal, haldoklo AIDS-beteg, mindez falnyi terjedelemben. Szoval
valahogy ragos falatnak erzem itt a "muveszi igennyel kezult
fotografiak", "sajato megkozelites" stb. elvont elemzest. Es laikus
letemre nem is talalom annyira ertelmezhetetlennek, hogy ezekrol a
plakatokrol elmaradt a szlogen, a direkt buzditas meg a ceg dicserete.

Mellesleg itt vissza is kellett vonjak meglehetos szeleskoru tiltakozas
miatt, a ceg image-ja is oriasit veszitett. Nem a tabu-temak
megpiszkalasa miatt - ezek errefele mar nem is annyira tabuk - hanem
ezeknek reklamcelra valo "felhasznalasa" miatt. Ha nem reklam lett
volna, hanem tenylegesen a problemakra akartak vola ramutatni, mondjuk a
United Colors... helyett olyasmivel, hogy Hova tartunk?, esetleg a ceg
tenne is valamit a problemak enyhitesere, senkinek nem lett volna egy
szava sem, sot.


> =======================================================
> Felado :  [United States]
> Temakor: Folyoirat ( 11 sor )

> 1- milyen német nyelvü - kulturális, irodalmi - folyóiratok létezenek
> Hu-ban?

Pester Lloyd: http://www.elender.hu/pesterlloyd (cikkek is olvashatok
online)

Aztan lenne meg:

The Hungarian Quarterly: http://www.net.hu/hungq/ (itt reg nem jartam,
nem biztos)

Irodalmi Lapok: http://www.btk.elte.hu/irolap/ (ez is kerdojellel)

> Elöre is köszönöm

Nincs mit, de jobb lenne ekezet nelkul irni, nem-Win rendszerek esetleg
jelsalatat jelenitenek meg :-)

Udv mindenkinek
Emilia, Stuttgart
+ - reklamok -vasarlok (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Magdi irta: "Engem azok a reklamok duhitenek, amelyek hulyenek neznek,
meg
azokat
amiknek semmi ertelme, pld. akkor is hasznalnek wc papirt ha nem
reklamoznak, es egy ido utan azert a "minoseg"-re is rajonnek. 2. en
igazabol nem latok versenyhelyzetet. Pld. ha a Sole, Danon, Szegedtej,
Zalkatej hajszalra ugyanolyan joghurtot kinal hajszalra ugyanannyiert
akkor,
azt
veszem amelyik a kezembe kerul...Ha megse ugyanannyi lasd TESCO cuccok,
hat elobb utobb kiderul, hogy melyen az atlag alatt van a minoseg
is...'a
minimum ugyanannyiert'-tal szemben"

Hat igen, a reklamok tenyleg idegesitoek, de nem azaltal hatnak, hogy
eszervekkel meggyoznek, hogy pl. ilyen tejet vegyel, mert ez olcsobb,
egeszsegesebb, stb. A reklamok lenyege (azoke, melyeket allandoan
ismetelnek), hogy a vevo emlekezeteben tartsak a nevuket. Ugyanis mikor
te felsoroltad a peldadban a termekeket, mar az is a reklam eredmenye
volt, hogy eppen azokat soroltad fel, es nem masmilyeneket.
Pszichologiaban ismert az ismerosseg-hatas, azaz azokat a dolgokat,
amikkel sokat talalkoztunk, tehat ismerosek, szimpatikusabbnak tartunk.
(Egy kiserletben pl. europai embereknek japan karaktereket mutattak,
sokat, de nehanyat kozoluk tobbszor is. Utana megkerdeztek melyik
karaktert tartotta a "legszebbnek", es azt valasztottak, amelyiket
tobbszor lattak, tehat ismeros volt.)

Szoval, mikor megy a haziasszony a kozertbe, akkor meglatja az ismeros
markat, es emiatt dont mellette. Reklamszakemberek figyeltek, ha egy
mosopor reklamja par hetig megszunik, a kereslet
szignifikansan lecsokken.
Ja, es egyebkent hasonlo okok miatt van a 24 oras kampanycsend is, mert
az emberek partot is ugy valasztanak, mint mosoport. (tisztelet a KEVES
kivetelnek.)

Udv.

Andras
+ - RE: voros laguna (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Balage irta:

> 1967-ben a Csendes oceanon lezuhant egy amerikai turistakat
> szallito gep. Pontosabban nem lezuhant, hanem kenyszerleszallast
> hajtott vegre. Szerencsere senki sem serult meg, igy mind a 140
> utas es kb.10 fonyi szemelyzet tulelte a dolgot. A korallsziget
> ahova leszalltak, hasonlitott a Kek lagunaban lathato szigethez,
> csak itt enyhebb volt az homerseklet. A tropusi eghajlatnak
> megfelelo gyumolcsok es edesviz volt a szigeten. Raadasul a
> turistak rendelkeztek horgasz es vadaszeszkozokkel. A sors
> ironiajakent a rakterben kaliforniai kiserleti novenyek is voltak,
> melyeket Japanba szallitottak. Egy hosszu vakacio
> kezdodott hat, melyhez az edeni allapotok adva voltak...
> Megis amikor 410 nappal kesobb veletlenul rajuk talaltak,
> mindossze a szemelyzet es kb. tiz utas elte tul a vakaciot!!!
> [...]
> A tulelok kozott 3 masodik vilaghaborus veteran volt, nehany
> vallasos idos neni es csak par fiatal. Ezenkivul a repulogep
> szemelyzete elte tul, ugyanis a kenyszerleszallasnal a kapitany
> olyan bravurt vitt veghez, amivel kivivta a tobbiek tiszteletet.
> Ok vegig csoportkent tudtak mukodni es mindannyian tuleltek. Sot
> a sors furcsasaganak koszonhetoen az egyik legikisasszony meg szult
> is, mindketten egeszsegesek voltak.
> Elkezdtek tehat vizsgalni a furcsa esetet, pszichologusok,
> szociologusok stb.,
> Az hogy a kornyezet miatt lehetetlen lett volna elni elvetettek,
> hiszen volt minden. Helyhiany sem volt, mert nagyobb torzsek is
> elnek kisebb helyen.
> Ami viszont nem volt az a civilizacio es a reklamok. Ez a
> korosztaly volt az aki reklamokon nott fel. Minden evben megmondta
> neki a reklam, most ezt csinald, most azt. Egyel sot mert az
> egeszseges, ne egyel mert egeszsegtelen, stb.
> [...] Ezzel szepen kitermelnek egy csomo onalotlan, eletkeptelen
> egyedet, akik ha szokatlan korulmenyek koze kerulnek par honap
> alatt allatokka valnak es kiirtjak egymast.

Azert szerintem eros sarkitas a reklamokra fogni az egeszet. Nem tudom,   
ki olvasta Goldingtol A legyek urat, ebben egy hasonlo tortenetet ir le,   
ami a masodik vh. idejen jatszodik, csak eppen a szereplok 6-10 eves   
gyerekek... a vegeredmeny kb. ugyanez lenne, csak itt hamarabb   
megtalaljak oket.
Vagy beugrik meg Merle-tol A sziget, ami a Bounty lazadoinak a tortenetet   
meseli el, akik hasonloan kiirtottak egymast, valamikor a XVIII.   
szazadban, amikor meg hire-hamva sem volt reklamnak.
Az alaphelyzet az, hogy mindannyiunkban ott el egy vadallat. "Normal"   
korulmenyek kozott, egy kozossegben, a tarsadalmi megkotesek, tabuk, a   
kultura ezt az allatot fekentartja (ha manapsag mar nem is tunik fel   
altalaban, de voltakeppen erre talaltak ki az egeszet). Extrem   
korulmenyek kozott, mint a fenti esetek, amikor egy csapat ember hirtelen   
teljesen kiszakad a megszokott eletebol, osszekerulve egymassal semmilyen   
kozosseget nem alkotnak, hiszen nem is ismerik egymast, igy nincs semmi,   
ami kordaban tartsa oket. Tehat visszaall az "ember embernek farkasa"   
felallas, a legdurvabb formajaban.
Ezt csak ugy lehet elkerulni, ha letezik valamifele kozosseg, mint a gep   
szemelyzete eseteben, vagy ha az ember sajat maga igy vagy ugy megtanult   
banni a sajat vadallataval, mint peldaul egy vilaghaborus veteran, vagy   
egy vallasos ember.
Udv,
Peter
+ - civilizaltsag, reklamok (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Megdobbenve olvastam a  cimrol bekuldott tortenetet
a kenyszerleszallast tuleltek sorsarol. El bennem a remeny, hogy
az egesz csak egy valosagosnak tuno tortenet, amit valaki egyszer
regenykent irt meg, es a tortenet azutan igazkent kezdett terjedni, 
volt mar nehany ilyen eset. Ha viszont igaz, akkor
belegondolni sem jo, mi tortenhet majd a leggazdagabb fogyasztoi
tarsadalmakban ha beut az olajkrach es nem tudunk urra lenni
az ekkor  bekovetkezo kaoszon. 
  Furcsa, hogy ha ez a tortenet igaz, miert nem hallunk rola joval
tobbet. 1967 ota ugyan sokat valtozott a vilag, akkor a korlatlan
novekedes abrandja me'g altalanos volt, nem  volt AIDS es mas, 
lehetosegeink hatarat jelzo tenyezo, de a lenyeg, az eletforma 
felelotlensege, az maradt. Ha a  bekuldo, vagy mas tudna
pontosabb adatokat irni, forrasokra utalni a fenti esettel kapcsolatban,
elore is koszonom. 
-----------
A Benettonrol es  hasonlokrol

A Benetton a leirt modszerekkel a nevenek kulonleges csengeset
eri el es tartja fent. Nyilvan az aruhazakban a markanev elegge
feltunoen rajta van a cuccokon, a nevhez kapcsolodo tartalom, ami
a  muveszi erzekenyseghez, kifinomultsaghoz kotodik, hatni fog.

A mai ujsagban ket reklamhoz kotodo botranyrol is lehet olvasni.
Calvin Klein az ujsag szerint kisfiukkal reklamoztatott gyermek
fehernemut, olyan pozban, hogy a kep sokak szerint pedofil erzeseket 
tamaszthat.Calvin Klein, mint tobb hasonlo esetben, visszakozott, eltuntette
a reklamot. Viszont azota rengeteget irnak rola, termesztesen ingyen.
 
A masik hir egy amerikai tiszteletesrol szol, aki szerint egy 
ovodasoknak szant angol rajzfilmsorozat foszereploje tobb homoszexualis 
jelkep   hordozoja. A sorozat szerzoi termeszetesen tiltakoznak
a gyanusitas ellen, rossz az, aki rosszra gondol, ez a valaszuk.
  
     Vegh Laszlo

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS