Udvozletem a kedves jelenlevoknek!
Bar az elmult napokban nem kaptam meg a levlista anyagat (tan a szerver
allt le a hetvegen?), a mai alkalommal is szeretnek irni roviden (?) egy
szamomra igen szimpatikus jatekrol, amely a Netstorm nevet viseli. Bar a
nev az internetre is utal, onalloan is jatszhato, igen szorakoztato
szoftverrol van szo.
A jatek eleg furcsa helyen jatszodik, a felhok kozott lebego szigeteken.
(ugy latszik mostanaban divatos a tema, a Stratosphere nevu alkotas is
innen indul ki). A szigeteken elok termeszetesen nem sokban kulonboznek
azoktol, akik a foldon elnek: ok is szeretnek haboruzni, ok is szeretik
elfoglalni masnak a teruletet ...
Stilusat tekintve a jatek egyfajta valosideju strategia (mivel massal
toltenem az idomet... na jo, a Motorheaddal is...), bar jatek kozben
nekem valamiert allandoan eszembe jut a sakk is. Talan azert, mivel a
harcot az esetek 99%-aban nem mozgo egysegekkel, hanem fixen telepitett
epuletekkel, jobbnal jobb agyukkal es egyeb elmes szerkezetekkel kell
megvivni. A megszokott mozgo egysegek kizarolag a penz illetve egyeb
dolgok szallitasara hasznalhatoak, veluk rombolni nem igen lehet...
Elore mondom, hogy csak nehany kuldetest csinaltam meg (meg anno a
chip-en levo demot vittem vegig), igy jelenlegi ismereteim lehet, hogy
nem teljesen pontosak - akinek van kommentarja, tegye meg.
Szoval. Az eddig jatszott kuldetesek alapfelallasa a kovetkezo: van ket
szembenallo "sziget", vannak penz (nyersanyag, mana, kinek hogy tetszik)
forrasok, meg van a kezdoemberke (pap) + a kozponti epulet (templom).
Esetleg meg egy gyar is elofordulhat...
A jatekban a pap igen fontos szemelyiseg: epuleteink egy reszet o epiti
fel, tovabba kepes nyersanyagot gyujteni. A pap a kulonbozo
pusztitofegyverek szamara serthetetlen, viszont egy-egy talalat rovid
idore megbenithatja. Ilyenkor az ellenseg szallitoeszkoze (egy golem,
mamut vagy valamilyen repulo) felszedheti, majd a masik oldal papja egy
aldozati oltaron felaldozhatja (ez egy hangulatos resz...). Papunk
elvesztese - legalabb is a kezdeti palyakon - a kuldetes veget jelenti.
Tehat a papra vigyazzunk (mar csak azert is, mert az ellenseg papjat is
csak o tudja felaldozni).
A harboruhoz - ahogyan azt Montecucolli is mondta - harom dolog kell:
penz, penz es penz. Bar ebben a jatekban maskent nevezik, az epuletek
elkeszitesehez, bovitesehez ugyanerre van szukseg. A palyan levo
szokokutszeru kepzodmenyek a nyersanyagforrasok, melyekbol a pap vagy
mas altalunk "gyarthato" szallito eszkoz hordja a templomba a haboruhoz
szukseges penzmagot. A problema csak az, hogy a nyersanyagforrasok
rendszerint nem a szigeteken talalhatoak, hanem korulottuk lebegnek a
semmiben. Ahhoz, hogy a hordozgatas megindulhasson, utat kell epiteni
hozza, amelyet teljesen uj, szerintem otletes modon oldottak meg. Ez a
resz talan a tetriszhez hasonlithato: a gep veletlenszeruen adogatja a
tetriszehez hasonlo alaku hiddarabokat, ezekkel kell osszekotni
szigetunket a palya tobbi pontjaval (pl nyersanyagforras). A hidepites
egyebkent ingyenes, viszont eleg nagy figyelmet kivan, hiszen az olyan
utak, amelyeknek az egyik vege nincs rogzitve szilard ponthoz (sziget,
nyersanyagforras vagy valamilyen epulet), az rovid idon belul elkezd
omlani... tovabbi nehezites, hogy a gep is vadul epitkezik, es a jatek
egyik alapszabalya, hogy a hidak egymast nem keresztezhetik (bar
csatlakozhatunk az ellenfel hidjaihoz ott, ahol van megfelelo
csatlakozasi pont - pl egy T alaku elem 3 ilyennel rendelkezik...).
A hidak epitese azonban nemcsak a nyersanyagszerzes miatt szukseges.
Mint arrol mar volt szo, a harcot tobbnyire fix epuletek segitsegevel
kell lebonyolitani. Ezek kulonfele agyuk, katapultok, esetleg
"legibazisok" (ezekbol helikopterszeru izek jonnek ki) lehetnek,
amelyeknek kozos jellemzoje hogy:
1. Ha leraktuk valahova , akkor onnan nem mozgathatjuk oket tobbe.
2. Hatotavolsaguk es tuzelesi iranyaik korlatozottak. Van olyan
agyu pl amely csak egy iranyba tud tuzelni, amelyet telepiteskor kell
meghataroznunk. Van olyan, amely ugyan mindenfele lohet, de nagyon kicsi
a hatotavolsaga...
3. Viselkedesuket kozvetlenul nem befolyasolhatuk. Azaz, ha
letettunk egy agyut, az majd magatol lo, ha az ellenseges epulet/jarmu
megfelelo pozicioban van, de ha tobb ilyen is van, akkor majd o donti
el, hogy ki lesz a cel. Ebbol is lathato, hogy feladatunk tulajdonkeppen
99%-ban az epitkezes. A harcot majd a telepitett egysegek vegzik...
Ezek az epuletek egyreszrol a hidaink csatlakozasi pontjaihoz
telepithetoek, illetve sajat szigetunk felszinere is rakhatjuk oket
(persze mivel sok esetben az ellenfel szigete a fegyvereink hatosugaran
kivul van, ezert ide a kulonfele nem tamado epuleteket erdemes
telepiteni, meg esetleg valami legvedelmet...a tamadasra szolgalo
egysegeket meg minel kozelebb kell rakni a gep szigetehez es
epuleteihez, ehhez meg az kell, hogy epitsunk hozza hidat). Meg egy
szabaly van az epitkezessel kapcsolatban: vannak specialis (affele
energiatermelo generator) epuletek, amelyek bizonyos tavolsagon belul
latjak el hazainkat energiaval. Minden egyes epulet epitesehez (!!!)
szukseg van arra, hogy a kijelolt hely nehany (epulettol fuggo
mennyisegu) generator hatosugaran belul legyen. Ugyanez igaz magukra a
generatorokra is, ergo amikor tamadaskor a hidainkat epitgetjuk, neha
generatorokat is kell telepitenunk. Egyebkent ez a generatorozgatas
nagyon hasonlit a Starcraft c. jatekban a Protoss fajnal levo
epitkezeshez (aki jatszott vele, az remelem konnyebben megerti mirol is
volt szo.)
A hidepites harmadik feladata az, hogy megakadalyozzuk a gepet, hogy a
kozelunkbe epitkezzen. Ugyebar ahova mi hidat rakunk, oda o nem tud, ha
pedig nincs hidja, akkor nem tud epuleteket se lerakni. Ergo mindig
figyeljuk, hogy a gep hol epitkezik, epitsunk ellenhidat (az epites
ingyenes...), a lehetseges epitesi pontjait meg zarjuk le, rakjuk le a
mi agyuinkat, es lassacskan lojuk romma a szigetet (meg az eddig
lerakott epuleteit). Tulajdonkeppen errol szol a dolog. Ahhoz viszont,
hogy sikeresek lehessunk, gyorsnak kell lenni, es NAGYON kell ismerni a
sajat es az ELLENSEG fegyvereit (mer ugye egy mukodo agyu tuzvonalaba
nem erdemes epitkezni...).
A jatek grafikaja 98-as szinvonalu, igenyesen megrajzolt, es nagyon
erdekes egyeni hangulatot araszt (pl az egyik agyu ugy nez ki mint egy
vizkopo oroszlan szobor, csak a szajabol tuzgolyo jon ki). A hangra se
nagyon panaszkodnek, a celnak megfelel. Az epuletek leirasa konnyen
ertheto es celszeru, es a beepitett gyakorlopalyak (tutorial) is
hasznosak, mivel tenyleg megtanitanak jatszani. A kuldetesek trukkosek,
es elofordulhat, hogy nem fog mindegyik elsore sikerulni (de hat ez adja
a jatek izet). Es ami szerintem jo pont a jatek keszitoinek, hogy
valoban sikerult egy teljesen egyeni strategiai jatekot alkotni - tuti,
hogy ez nem egy regi jatek felujitasa vagy lemasolasa.
Kinek is lehetne ajanlani a programot? Hat, minden strateganak, aki
hajlando megnezni egy uj otletet. Fiuk, ilyet meg biztos nem lattatok!
SzabFer
Ui: irtam mar olyat, hogy a tort verziot tudom adni cserere? Nem? Akkor
most irom... :)
Ui2: ha volt a hetvegen + hetfon hix jatek, akkor kuldje el nekem valaki
plz.
Ui3: Tenyleg senkinek sincs Earthsiege 2 ? Tan nem is letezik ?
|