Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX OTTHON 1760
Copyright (C) HIX
1999-12-15
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Barangolas a HIX CD-n (mind)  222 sor     (cikkei)
2 kaja (mind)  10 sor     (cikkei)
3 Katanak a kepekrol + L.A. matek-doga + mezeskalacs (mind)  61 sor     (cikkei)
4 karacsonyi vacsora es Attilanak (mind)  18 sor     (cikkei)
5 Hartford es Los Angeles (mind)  39 sor     (cikkei)
6 re: telefon (mind)  29 sor     (cikkei)
7 lombikbebi? (mind)  10 sor     (cikkei)

+ - Barangolas a HIX CD-n (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> =======================================================
> Felado : Nagy Peter, Duesseldorf
> E-mail : 
> Temakor: Algeria: keresztul a Szaharan (I.) ( 168 sor )
> Idopont: Fri Apr  1 16:58:47 EST 1994 OTTHONKA #137
> - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ujbol kedvet kaptam az irashoz.  Remelem, nem hangzott 
tul "exotisztikusan" mindaz, amit a multkori (folytatasos) 
hozzaszolasomban afrikai utam alatti taplalkozasi 
szokasaimrol irtam.  A celom legalabbis nem az volt, hogy
nagyon exotikusan irjak, hanem hogy valami olyanrol 
tudositsak, ami szamomra meghatarozo elmeny volt, es amit 
kozuletek sokan valoszinuleg soha nem fognak szemelyesen 
megtapasztalni.

A visszajelzesekbol arra kovetkeztetek, hogy altalaban 
orommel, de legalabbis erdeklodessel olvassatok az utammal 
kapcsolatos hozzaszolasaimat. Aki ezzel mashogy van, az 
lapozzon tovabb.

A tobbieknek:  nem minden "szep", amirol irok.  Nem 
mindenkit erdekel az, ami nem "szep".  Nalam ez ugy all, 
hogy engem az intenzitas erdekel, es nem a "szepseg"; es 
mennel intenzivebben tortennek velem a dolgok, annal inkabb
erzem, hogy eletben vagyok, es ez megnyugtat.  Ezert en 
olyan dolgokat is muvelni szoktam, amelyek kifejezetten nem 
tetszenek, szandekosan eloidezek szituaciokat, amelyek nem 
kedvemre valoak, viszont "masok" es intenzivek.
(Nehany hete vettem egy bogret. Rajta sziv alaku 
rozsakoszoru, a szivben tekergozo lila szalag, es 
kalligrafikus, rozsaszinu betukkel a felirat: "Love".  
Annyira ocsmany, hogy rogton meg kellett vennem.  Azota 
ebbol iszom.)  Ezert van az, hogy elvezni tudtam az afrikai 
utat, pedig gyakran semmi, de az egvilagon semmi 
elveznivalo nem volt rajta, es ugyanezert erdekesek 
szamomra az arabok "tisztalkodasi szokasai" es meg sok egyeb
"gusztustalan" dolog (es nem azert, mert esetleg koprofag 
volnek).

Legtobbeteknek nyilvan teljesen kozombos hogy miert irok, 
csak erdekes legyen. Tehat kezdem...
 
Az elso orszag Algeria volt.

Nagyon vegyes erzelmekkel gondoltam arra, hogy milyen lehet 
ott biciklizni. Algeria koztudomasulag iszlam orszag, a 
Maghreb resze. Teruletenek legnagyobb hanyada (homok-)
sivatag, amelyen az atjutas meg autoval sem egeszen 
trivialis, hat meg kerekparon.  Az elokeszuleteim soran 
sokat toprengtem azon, hogy melyik eszaki orszagban kezdjem 
is az utat. Marokkoba semmi kedvem nem volt menni, minden 
hiradas azt allitja, hogy ott a tomegturizmus valt 
meghatarozova; egyebkent is onnan aztan hova? Nyugat-
Szahara, Mauritania es Mali mar tul nagy kitero lett 
volna.  Libyat sokaig fontolgattam, vonzott az orszag 
politikai elszigeteltsege, es a turizmus teljes hianya; 
onnan viszont szuksegkeppen Csadon kellett volna
keresztulmennem, marpedig ott az orszag eszaki reszeben meg 
mindig polgarhaboru dul, tovabba Kadhafi epp akkor 
vonulgatott fel a hadseregevel a deli hataron, hogy 
megtamadja Csadot, egyszoval a terep egy kisse tul forro
volt. Esetleg Egyiptomon keresztul le a Nilus menten 
delnek? Ez viszont reszben tul unalmasnak tunt, minden 
idiota ott biciklizik le Kelet-Afrika fele, tul azon, 
hogy "utbaesik" Szudan, ott pedig manapsag utazzon keresztul
az, akinek ket anyja van.  Nos tehat, maradna Algeria. Az 
orszagon keresztul vezet a legjelentosebb "Trans-Afrika" 
utvonal, azaz mar csak a geografiai adottsagok miatt is 
erre pofognek keresztul az egesz Afrikat atszelni kivano 
dzsipes-miegyebes nyugati polgartarsak. Ennyiben bejart ut.
Azonban Algeriaban is elezodott a polgarhaborus helyzet, az 
indulasom elott par hettel ropitettek a levegobe az Air 
France irodajat Algirban, lottek le par tucat rendort, 
tuntetesekrol, letartoztatasokrol, kinzasokrol, turista-
es altalaban europai-ellenessegrol szolt minden hir. A "US 
Gov. Travel Advisory" kovetkezetesen eltanacsolt minden 
amerikait a beutazastol. Tul ezen a maghrebi 
fundamentalista iszlamallam-torekvesek okozta politikai es
tarsadalmi felfordulason volt (van) meg egy gocpont, 
nevezetesen az orszag deli resze, ahol a fuggetlenedni 
kivano szeparatista tuaregek - masok szerint egyszeru 
rablobandak - kevertek mint a fagyigep. (Tajekoztatasul:
Mali es Niger eszaki reszen, es Algeria deli reszen elnek a 
tuaregek, tortenetesen nincs sajat orszaguk, de allitolag 
nagyon szeretnenek egyet.) Ezen a videken annyira gyakoriva 
valtak a turistakat ert rablotamadasok es a katonasagot ert 
incidensek, hogy mostanra az egesz videket lezartak, es
helikopterrel-miegyebbel irtjak a tuaregeket, akik persze 
rohognek a markukba, es jol elbujnak a sivatagban.  A bonni 
nigeri kovetsegen elore figyelmeztettek, hogy Niger eszaki 
hatara emiatt le van zarva; beutazas csak delrol, ill.  
repulogepen.  Mindegy, gondoltam, majd meglatjuk a 
helyszinen.

Algeria eszaki reszenek uthalozata kivalo, lenyegeben 
europai szintu. Del fele haladva kisse arnyaltabba valik a 
kep: El Goleatol delre egyre gyakoribbak a homokatfuvasok, 
idonkent aszfaltozatlanba csap at a fout, aztan van minden, 
mint a moziban:  kavics- es laza kotormelek, daras es
finom homok, lyukak es godrok, hullamlemez-utak veg nelkul. 
In Salahtol delre pedig maga az ut is megszunik, a terkepre 
ugyan ut van bejegyezve, de az inkabb az "irany" szot 
erdemelne ki. Kb. 10-15 km (sic!  es *nem* mint ahogy en 
eddig tudtam, max.  2-3 km) szelesen vagtatnak a 
kereknyomok a homokban nagyjabol egyiranyban, de ide-oda 
tekeregve, ahogy a kocsik es teherautok a szilardabb talajt 
keresik. Ilyen korulmenyek kozott egyebkent meg a taborozas 
is kesz horror.  Hol verd fel a satrad, hogy biztos legy
benne, hogy eszaka nem a nyakadon uget keresztul egy 
teherauto? Murphy a sivatagban is jelen van...  Ezen a 650 
km-es szakaszon Tamanrassetig, az utolso algeriai varosig 
lenyegeben nem lehet vizet talalni. Vannak ugyan
vizlyukak a terkepen bejelolve, de ezeket eloszor is meg 
kene talalni abban a nagy budos sivatagban tajekozodasi 
pontok nelkul, aztan azokban meg viz is kene hogy legyen, 
tovabba szuksegeltetik meg egy kb. harminc meteres kotel
es egy vodor. Ezen tul felvetodnek a kifejezetten 
kerekparos szempontok:
probaltatok mar 35-45 kg csomaggal 35-400C-ban, tuzo napon, 
bokaig suppedo homokban biciklizni? Megeri kiprobalni. Az 
ilyen mely es finom homokban nemhogy haladni nem lehet, de 
meg tolni is alig, ugyanis inkabb csuszik rezsutosan 
oldalra a kerekpar, mint elore. Arnyek altalaban nincs, 
ugyanis a homokdunek - ha egyaltalan vannak - napkozben nem 
vetnek arnyekot, fak pedig igen ritkan akadnak.  
Tamanrasset utan Arlitig, az elso nigeri varosig, amely meg 
mindig a Szahara legbelsejeben fekszik, 600 km-nyi tomeny, 
uttalan sivatag jon.  Minden, a turizmus szempontjabol 
atlagosnak szamito evben szaz-szazotven eltevedesbol, es a 
sajat eroforrasok tulbecsulesebol adodo halaleset tortenik 
csak Algeriaban.

A Marseille-bol Algirba tarto kompon ert az elso 
kellemetlen meglepetes.
Hiaba kinoztam magam honapokon keresztul az arab nyelv 
alapjaival, algeriai utitarsaimmal minden kommunikacios 
kiserletem kinos kudarcba fulladt. A legegyszerubb 
mondatokat sem voltak hajlandoak megerteni.  Hamar kiderult,
hogy en "masr"-t, azaz egyiptomi, tehat 
kozelitoleg "irodalmi" arabot tanultam (konyvbol, 
kazettarol), mig Algeriaban a maghrebi dialektust beszelik, 
ami valami nagyon-nagyon mas. Kolosszalis nuansz. Igy hat
rohamtempoban jegyzeteltem fonetikusan mindazt, amit egy 
segitokesz arc utkozben elmagyarazott.

Algirt, tekintettel a politikai helyzetre igyekeztem teljes 
sebesseggel elhagyni.  Az utcan mindenutt fegyveres 
milicia, katonai jarganyok; egyebkent szemlatomast 
nyugalom.  Lenduletbol ratertem a delnek vezeto autopalya 
leallosavjara (aki mer az nyer), es euforikus hangulatban
szaguldottam a kovetkezo varos fele: megcsinaltam! itt 
vagyok Afrikaban masfel evnyi felkeszules utan!

Masnap Blidat elhagyva belerohantam egy katonai 
utlezarasba. Nagy surges-forgas, tuzelesre kesz fegyveru 
katonakkal telt teherautok indultak tovabb del fele, "na 
mar csak ez hianyzott", gondoltam, s kiderult, hogy
"allamellensegeket" keszulnek levadaszni a kovetkezo 30 km-
en, ezert ez a szakasz estig le van zarva.  Nem birtam 
nyugodni, ezert kineztem magamnak a terkepen egy 
keruloutat, amely becsleseim szerint olyan 80-90 km-es
lehetett, es elindultam arrafele. Meg egy katonai 
ellenorzes, csomagvizsgalat, aztan kicsit orditoztak velem 
es feltetettek a kormanyon fityego sisakomat; nem 
ertetlenkedtem, hanem sisak fel, aztan a kanyar utan megint 
le. Ratertem a kinezett mellekutra, amely az Atlasz elso 
magasabb vonulatan vezetett keresztul, pokoli szembeszellel 
es hirtelen megszuno utburkolattal. Ott kinoztam magam 
folfele egy darabig, aztan mar csak toltam atkozodva, hogy 
miert is nem tudtam inkabb meg egy napot varni. Rovidesen 
leallt mellettem egy holt szakadt, szetrohadt, lampatlan kek
roncs, es kiszallt harom borostas arab pasas.  "Na" - 
gondoltam - "itt a veg.  Ennyi."  De nem, nagyon kedvesek 
voltak, es rogton felajanlottak, hogy rakjam csak be a 
biciklit a csomagtartoba, majd ok folvisznek a vonulat
tetejere.  Szabadkoztam, de nem hagytak, ezert arra 
hivatkoztam, hogy ugysem fer be a kerekpar a csomagtartoba, 
ami igaz is volt. (Egyebkent franciaul folyt a tarsalgas; 
idos embereket es elhagyatott videkeket kiveve szerencsere 
szinte mindenki beszel franciaul.) Errefol az az otletuk
tamadt, hogy felvontatnak kotelen. Pont ez hianyzott nekem 
mar a masodik napon.  Hiaba probaltam elhessegetni oket, 
nem tagitottak, azta mar az en tiltakozasom is lankadt, 
gondoltam, legyen, pedig milyen kar ertem...
Elovettek egy szakadozott, rojtos, sargas kenderkotelet, 
ezt rakotottuk a vazra meg a lokharito csonkjara. (Sisak 
fel!) Megertettem a vezetovel, hogy ha nem lassan hajt, 
akkor belolem ott hatul puding lesz... es start.
Nem hiszitek el, de pompasan ment! Huztak vagy tizenot km-
en keresztul folyamatosan folfele; az emelkedo kozben 
annyira bedurvult, hogy a roncs mar nem birta a sulyt, 
ezert a harombol *ket pasas kiszallt*, a harmadik meg
egyedul huzott tovabb. A vonulat tetejerol pedig szaguldas 
lefele, keresztul a turistak altal soha nem latogatott 
falvakon, "salaam, as salamu aleikum" - "alejkum as 
salaam", valaszoltak a meglepett emberek mindig
nagyon komolyan; aztan elertem megint a betonozott utakat, 
es tekertem mint az allat, mert mar esteledett, es mindenki 
ettol az egytol ovott: csak Algeria eszaki reszen sotetedes 
utan nem az uton maradni! Persze ma mar elbujnek valami 
facsoport mogott, es csondben folvernem a satramat, de akkor
meg azt hittem, hogy ott csak a szallodak lehetnek 
biztonsagosak, ezert hajtottam magamat. Ramesteledett, es 
tokeletesen kivilagitatlan autok huztak el mellettem 
idonkent - hogy ok hogy lattak, az elottem maig is
rejtely -, az emelkedok nem lankasodtak, es a keresett 
varos csak nem akart elem kerulni, pedig mar 100 km folott 
jartam. Tovabbi husz km-re leltem meg a teljesen 
kivilagitatlan kisvarost, totalisan kimerulve, atfazva, 
rettegve az ismeretlentol.  Nehany alak settenkedett az 
utcakon, de ahogy megszolitottam oket, hogy hol van itt egy 
hotel, szemlatomast megremultek es elrohantak. Tiszta 
orultekhaza. A kinkeservvel megtalalt szalloban kaptam
egy ures szobat, amely mocskos volt es urulektol buzlott 
(bocs, Panni), csak annyi erom volt, hogy bevonszoljam 
magamat a csomagjaimmal egyutt, es beszakadjak a szintem 
mocskos es budos agyba, ahol izzo uleppel, gorcsolo
izmokkal, lazasan es ehesen alomba merultem. Imigyen 
zajlott a masodik nap.

(folyt kov.)
+ - kaja (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>Felado :  [United Kingdom]
>25-en van a nagy ebed:  liba rizses/gombas/majas toltelekkel, hozza parolt
>voroskaposzta, kelbimbo gesztenyevel, sult krumpli rozmaringgal, sult - aha,
>a szotar paszternaknak tiszteli ezt a fehergyoker fe'leseget (angolul
>parsnip) - szoval az is zsirban sutve.  Utana hazi gesztenyepure es boltban
>vett Christmas pudding rumos tejszinhabbal.
Es en reggeli elott olvasok ilyeneket :-o
Bosszubol elmegyunk hozzatok ebedre :-)

A'kos
+ - Katanak a kepekrol + L.A. matek-doga + mezeskalacs (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Otthonkasok, kedves Kata!

> Nagyon jok lettek a kepek, igazi profi munka!

Kata, ne nekem dicserd :))) Andras csinalta, Edwin scannelte :)

> Jo volt nezegetni a csoportkepet es
> kozben feleleveniteni a talalkozo legkedvesebb pillanatait.

Azt inkabb a Gabo altal keszitett oldalon lehet erezni, nem? :)

Ha vegre elo tudom hivatni az en 2 tekercs filmemet, termeszetesen
szolok rola! :)

> -----------------------------------------------------------------------

Vegul egy kis poen, nekem nagyon tetszett :)))


Los Angeles School District

Felsotagozatos Matematika Dolgozat:


Nev___________________       Gang____________________


1. Mike-nak van egy 30 toltenyes pisztolya. Ahogy a highwayen kocsikra
lovoldozik, 10 kozul csak 6-ot talal el, es minden alkalommal 13-szor
lo. Hany lovoldozesben vehet reszt anelkul, hogy ujra kellene toltenie?

2. Johnnak van 2 dkg. kokainja. Elad Jimminek 8 grammot $320-ert es 2
grammot Billynek $80-ert. Hany dollar erteku kokainja marad meg a vegen?

3. Richard 3 lanyt futtat. Ha minden ferfi $65-ot fizet, hany ferfit
kell egy-egy lanynak felszedni, hogy Richard 800 dollaros napi
kabitoszer szukseglete fedezve legyen?

4. Jacob fel akarja a 25 dkg heroinjat higitani ugy, hogy 20%-kal tobb
profitja legyen. Mennyi "higito szerre" van szuksege ehhez?

5. Willie $200-at kap egy BMW lopasaert, $50-et egy Chevroletert es
$100-at mikrobuszert. Ha lopott 2 BMW-t es 3 mikrobuszt, hany Chevy-t
kell lopnia hogy $800-ja legyen?

6. Robert 6 evet tolt bortonben gyilkossagert. A zsakmanybol a resze
$10.000 volt. Ha a no akivel osszeallt havi 100 dollart kolt havonta,
mennyi penze marad ha kijon bortonbol, es hany evet fog kapni ha megoli
a not amiert elkoltotte a penzet?

> -----------------------------------------------------------------------

SEGITSETEK!!! :) Nincsen mezeskalacs receptem, de szeretnek ilyen
kedvesseget kesziteni sk. a csaladnak :) Akinek van, ne kimeljen!
Elkeszitesi mod is kell, ha lehet a leheto legszajbaragosabb modon ;)
Koszonom elore is!

Szeretettel: Estee

Estee honlap: http://w3.swi.hu/estee (Uj fenykep! :)
Bence honlap: http://w3.swi.hu/bencus (Uj dizajn, uj fotok!)
+ - karacsonyi vacsora es Attilanak (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Mi a karacsonyi menu:
sved es magyar kajak kevereke:
husleves, toltott kaposzta, sult hus, 
hideg husok, jo kis koretek, vajas vagy
sajtos pogacsa meg valami edes suti.
Aztan ezt addig esszuk, amig tart.

Attila,
Kicsit megkesve, bocs: koszi a jegyzeteket a 
Duna TV babamusorarol, 
tenyleg nagyon hasznosak. Jo erzes tudni, mire 
szamithatunk hamarosan :-)))).

Udvozlet mindenkinek,

Szilvi
+ - Hartford es Los Angeles (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Jaj, Odette, Andras, vagy akarki is ez a legujabb nevtelen:

Nagy Pe'ter par evvel ezelott bekuldott izgalmas irasai nagyon nem
illenek ide a karacsonyi hangulatba. 

Kedves Attila!

Irtad, hogy tudtoddal senkit nem kuldtetek el. El nem kuldtetek, csak
irtatok, hogy

"o csak rombolni kepes" (ME irta Bokor Evanak)
"eddig miert nem irt semmi erdekeset" (HO irta Gaal Tamasrol, Bokor
Evarol, rolam)
"az ilyenek irasat egyszeruen nem kell tudomasul venni" - inkabb nem
reszleteznem hanyszor irtak ezt iden, kik es kiknek

meg sorolhatnam, de jobb, ha nem sorolom.

Inkabb leirom azt az eddig titkolt vagyamat ide, hogy a NASAtol Bokor
Eva esetleg ujra benez hozzank es sajat szavaival meseli el, hogyan es
miert veszitettek el a Marsra kuldott robottal a kapcsolatot. Szivesen
olvasnek tole errol egy szemelyes beszamolot. Esetleg arrol, hogy Los
Angelesben hogyan unneplik a karacsonyt, videon nezve a kandallo tuzet
:-)

Hartford Hilton, Connecticut.

Induljunk ki abbol, hogy onnan erkezett egy kepeslap. Megprobaljak
felhivni a szallodat Franciaorszagbol, de termeszetesen ok nem adhatnak
ki adatokat. Olyan keresre sem, hogy elveszett kislany esetleges papajat
szeretnek azonositani. Annyit azonban elarul a szallodas, hogy
autokiallitas volt akkoriban a varosban. Francia auto csodakat is
mutattak be :-) A bemutatorol fenykepekkel illusztralt konyv is keszult.
Vagy legyen inkabb francia ettermek versenye. Esetleg amator szinhazak
talalkozoja.

Udvozlettel,

Gaal Gyongyi
+ - re: telefon (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>Ezt kaptam most. En nem ertek hozza, gondoltam
>tovabbkuldom, hatha tenyleg tortenik valakivel ilyen.
>Technikailag ez tenyleg lehetseges?
>
>>Most kaptam egy uzenetet, hogy ha valaki Cellnet, vagy
>>Vodafone
>>mernoknek kiadva magat felhiv a mobilodon,
>>es azt keri, hogy nyomd meg a #09, vagy 09#
>>kombinaciot, mert tesztelik a telefonodat, azonnal
>>szakitsd meg a hivast!
>>Ugyanis olyan eszkozt keszitettek, aminek segitsegevel
>>hozzaferhetnek a SIM kartyadhoz, es a te koltsegeden
>>telefonalhatnak, ha megnyomod az elobb emlitett
>>kombinaciok egyiket.
>>Add tovabb ezt az uzenetet, nehogy valaki beugorjon.

ez kb. egy hete megjelent a hix mobil -on is.
ott tobben tisztaztak (csupa guru), hogy ez csak kacsa,
duma, hoax, marhasag, zoldseg stb.

a lenyeg: nem lehetseges

az uzenet celja egyedul az, hogy terjeszd te is a
marhasagot, es ezzel masok idejet, energiajat, savszelesseget,
penzet stb. terheld.

udv

robi
+ - lombikbebi? (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Otthonkasok!

Tudja valaki kozuletek, hogy hol csinalnak lombikbebis
megtermekenyitest
Budapesten? Es meg arra lennek kivancsi, hogy ha valakinek
nincs
magyar biztositasi kartyaja, akkor mennyibe kerul.

Remenykedve a valaszaitokban,
Rita

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS