Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX SZALON 1038
Copyright (C) HIX
1995-12-28
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Az erem masik oldala... (mind)  67 sor     (cikkei)
2 Karacsonyi ajandek (fwd) (mind)  350 sor     (cikkei)

+ - Az erem masik oldala... (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Az egyik szuletesnapi partin Pistikere raszol a szomszed neni:
    - Pistike, mar a masodik szelet tortat eszed! Mit szol majd anyukad?
    - Semmit!...- igy Pistike - hisz nem az ove a torta!
    A privatizacios "vegkiarusitassal" kapcsolatos dorgedelmek mellett
ez a vicc pokolian cinikusnak hangzik, de az e valojaban?
    A lapok a napokban szamoltak be arrol, hogy pl. a Magyarorszag
c. patinas hetilap mar hat havi nyomdakoltseggel ados a Szikra Nyomda
vallalat fele, fizetni nem tud, de a Szikra sincs olyan rozsas anyagi
helyzetben, hogy a a koltsegeket tovabb elolegezhesse, hisz neki 
is munkasokat kell fizetni, anyagot vasarolni, adot torleszteni,kozmuveket
igenybevenni.
     Ez csak hirtelenjeben kiragadott pelda, szazak kovethetnek amelyek
a penztelensegben, felujitasi keretek krealasara keptelenul senyvesztik
azokat a vallalatokat amelyeknek csak nevlegesen van gazdaja, de istapoloja
mar csak azert sincsen mert aki istapolna annak sincs mibol.
     Ezeknek az uzemeknek egy resze most gazdat cserel. Az uj tulajt
Kisbukszaju Kiss Szabolcs helyett Roberto Stexnek vagy Goldminer
Adolfnak fogjak hivni, mindegy. Az uzem mint olyan elment, Pistike
megette a masodik sot harmadik szelet tortat is, amely ugyszinten nem
 az anyjae volt...
      Kozben a kovetkezo dolgok tortennek:
      1.) A doglodo uzemek munkaero "rezerv hadserege" (hogy Marxot
se hagyjuk ki a bulibol) mar honapok esetleg evek ota fokozodo let-
bizonytalansagban tengodott, akadozo es sovanyodo heti boritekokkal,
ketsegbeesve sajat es csaladjanak sorsa felett es tapot adva szelsoseges
politkai desperado eszmeknek amik aztan a valasztasokon tornek magasba
igazan. Egy uj, tokeeros birtokos talan megkarcsusitja ezt a
rezerv'hadsereget 
de a megmaradottak letfeltetelei, beleertve a "job securityt" azaz munkakoruk
biztonsagat ugrasszeruen megjavulnak.
      2.) Egyes gyarak, uzemek acelbol torteno megvasarlasa, hogy bizonyos
sikeres produktumokat kivonjanak a nemzetkozi uzlethalozatbol lehetseges
ugyan, elo is fog fordulni, de hosszu tavon tarthatatlan. Mivel a to"ke olyan
Moloch amelynek allandoan zabalnia kell, mert a passziv to"ke ehenhal,
a sokmillios vagy milliardos kulfoldi befekteteseknel merget lehet venni
arra, hogy tulajdonosuk modozatokat fog keresni, modernizalni, 
egyszerusiteni, esszerusiteni etb. hogy profitjat novelje.Ez a fo termelesi
agakban esetleg atmeneti lee'pitesekkel jarhat, de az aktiv to"ke
orokos akciokeresesi vibralasa egy sereg kisebb, supportiv vallakozast
kreal, melle'k uzletagakat, az importban, exportban, anyagelletasban,
stb.
    3.) A multinacionalis to'ke erdekeltsege a jelenlegi nemzetkozi
politikai viszonyok kozott dontoen stablizalhatja egy orszag jovojet.
Ma mar az egyes orszagok politikai orientacioja szinte teljesen
a nagyto"ke erdekeltsegi iranyvonalaban fekszik, a kivetelek mint
Oroszorszag vagy Kina inkabb felelmet mint elismerest gerjeszto
unikumok amelyek kisertetetol mindenki szabadulni szeretne. Most
beszeljunk egy percre halalosan oszinten egymassal: a Roman,
Szlovak, Szerb retorzios politika duheben mifele katonai vagy akar
csak gazdasagi ellenallasra szamithatna egy "Duna-Tisza-Kishaza"
hatarai mogott egymast marcangolo, szinmagyar tarsadalom,
amelynek mar arra is alig maradna obulusa, hogy gyorstuzelojet
masodszor megltoltse! ?
     Ami Schweizben jatszodik le evszazadok ota az nem veletlen
es nem a kulonben meglehetosen sznobbista es fura schweiziek
szep szeme miatt tabu a vilagszerte csatangolo kobor kutyak
szamara, hanem olyan mennyisegu es hatalmasan differencialodott
nemzetkozi to"ke akkumulalodott a pici orszagba, hogy kalandorok
 - igy Hitler maga is - jobbnak lattak elodalogni a kozelbol.
     Magyarorszagnak most - kulonos tekintettel az elkovetkezendo 
honapok sot esetleg evek metamorfozisara az orosz recesszio
arnyekaban (mondhat Yelcin amit akar, ez jonni fog) es draga
szomszedaink nyogvenyelosen asztalhoz ulo targyalo mentalitasara
- a nagy nemzetkozi to"keerdekeltsegek behonosodasa kul-, sot
BELPOLITIKAI (!) szempontbol is dontoen hasznos lehet.

     lajcsi.
+ - Karacsonyi ajandek (fwd) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

T. Szalon,

Egy ismerosom megkert, irjak az indiai utamrol, de ne a turista 
latvanyossagokrol, hanem a mindennapi esmenyekrol, etkezesrol, 
szallasrol, utazsrol, kajarol, nokrol (emberekrol)..szerintem ez nagyon 
fontos, ha lehet  meg fontosabb mint barmi mas, igy aztan elkezdetm irni 
egy rendhagyo  beszamolot, amit egy-ket szemlyes resztol cenzurazva 
elkuldik ide is.

Nem mintha Indiaba kuriozum lenne eljutni, de hatha valakit erdekel, es 
elvezi a dolgok ilyen talalasat is. Es talan a Szalon evvegi nagy 
forgalmat sem akasztom meg annyira....es ennek koszonhetoen a moderator 
tekintete talan atsiklik a szoveg sor-szaman...

ket reszben kuldom el (a masodikat meg nem is irtam meg, ezt pedig egy 
szuszra)
 >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
nov11-dec 3

utazas: alapvetoen ez tette ki a fo programot, reszben azert mert a 
viszonylag rovid ido (3 het) alatt viszonylag sok helyre akartunk eljutni 
(kb. 10 varos), es foleg azert mert India roppant mod kaotikus, igy 
olyasmi mint vonatmenetrend nem is letezik, de azert idovel mindenki 
mindenhova eljut. alapvetoen meg a pontos ido fogalma sem szamonkerheto: 
az allomasokon minden ora mas idot mutat, s amikor egy  elit 
vonatkusettben uldogeltunk, megneztem a tobbi hat utas orajat: kb 20 
percnyit  fogtak at a mutatok.

Budapest-Amszterdam, Amszterdam-Delhi-Calcutta (ez roppant kellmetlen ut 
volt, en a haromuleses fakkban kozepen ultem, koszonhetoen annak, hogy a 
Zsuzsaablak mellett akart ulni. Hiaba magyaraztam neki, hogy 
a legtutibb hely az "aisle seat", mert ott ki tudom nyujtani a labam es nem 
kell allandoan felebresztenem a mellettem ulot ha ki akarok menni stb.)
Delhiben leszalltunk tizenegyket ora mulva, kinyitottak az ajtot es bejott 
a paras meleg, leszallt a haromnegyed repulo, igy ezutan a harom ulesen 
keresztben fekve tudtuk megtenni a tovabbi ket orat Calcuttaig. Hajnali 
haromkor erkeztunk meg. Ugy szerveztuk, hogy reggel 11-kor maris repulunk 
tovabb, hogy ne kelljen ennyi repules utan egy napot (500 km) vonatozni, 
hanem egy ora repules es ripsz ropsz maris ott vagyunk. Na itt kaptuk az 
elso bemelegitest: a repulo egy napot kesett... kb. ketorankent szoltak, 
hogy varjunk meg ket orat es ez igy ment estig, mire nagy nehezen 
beszalltunk a gepbe, ahol a pilota hevesen vitatkozott az ideges 
utasokkal: sztrajkoltak a pilotak, hogy a gep nem jo es o nem szall fel 
vele, mert a radar nem mukodik....a segedpilota ekozben a gep tetejen 
maszkalt es szerelte az antennakat..aztan egyszercsak leugrott, hogy most 
mukodik, erre a pilota beugrott a fulkebe es elstartoltunk. Szabalyosan ki 
szlalomozott a gep a kifutopalyara ahonnan megallas nelkul rafordulva 
egyre gyorsulva es mindenfele zorejeket adva felszallt. A zorejek csak
erosodtek a vegen mar komolyan zavaro  hangerovel zorgott az egesz gep 
(pontosabban csak a jobboldali fele!), es ez egesz uton igy volt.

Az esti fel tizes (delelotti 11 helyett) indulas utan 40 perc mulva 
Bubaneswarban landoltunk, bementunk egy hotelba, ahol kesobb a 
furdoszobaban egy nagy sargasfeher gekko-val (gyikfajta, de eleg 
termetes) kellett megosztani a helyet. Nem beszelve kb.5000 hangyarol, 
akik a neomagnol vizfertotlnito tabletta markans illatara bemasztak 
Zsuzsa hatizsakjaba...

na ez volt az elso szallasunk, es ezt utolag kozepesnek minosithetem a 
tobbi fenyeben.  Zsuzsa mondjuk kozolte, hogy o addig nem furdik amig 
hullok vannak a furdoszobaban, mire en mint egy igazi hos egy muanyag 
vodorrrel addig dobaltam a dogot, amig el nem tunt a szellozo nyilasban.

engem ennel sokkal jobban megremisztett az az eger nagysagnyi undorito 
csotany, ami a vodordobalas kozben elobukkant a wc mogul. ekkor 
varatlan fordulattal a vodorbe vizet ontottem es igyekeztem bemosni a 
hatalmas vadallatot a lefolyoba, de a dog akkora volt , hogy meg a 
vizarnak is ellenallt, es meglepo - es valoban hatasos- mozdulattal felem 
kezdett rohanni. Nahat en fraszt kaptam es kiugrottam a furdobol, 
bevagtam az ajtot. Az ajto alatt kiszuremlo fenyben lattam, ahogy az 
iszonyatos dog, habar ahhoz tul nagy volt, hogy a resen kijojjon, de pont 
ott lofralt fel ala. Aztan eltunt en felenken benyitottam, mire 
elobukkant es berontott a szobaba en meg remultemben ratapostam es igy 
meghalt. Oszinten szolva, ha nincs ilyen panikhelyzet eszembe sem jut 
rataposni, mert felelmetesen nagy dog volt, de igy vegeztem vele, es aztan 
lehuztam a wc-n, ami persze formalis dolog volt, mert a wc is a furdo 
kozepebe ontotte ki tartalmat a mosdoval es zuhanyzoval egyutt, ahol egy 
darab hatalmas kozponti lefolyo nyelt el mindent. (tisztara kaffkai volt 
ez a rusnya dog!)

Mindekozben Zsuzsa kb. 10 negyzetcentimeterre lokalizva onmagat 
osszekuporodva, szemet eltakarva uldogelt az agyon es kulonbozo formaban 
kifejtette, hogy o vegeredmenyben azonnal elhagyna ezt a remek -ismetlem, 
kozepkategoriaju- hotelt.

Azt persze nem tudta, hogy mi var ra. Vissza Calcuttaba nem volt 
elsoosztalyu vonatjegy csak masodosztaly, amirol csak gyanitottuk, hogy 
milyen, de aztan tenyleg olyan volt....

de elotte meg elmentunk Konarkba, ahol egy soha be nem fejezett 
NAp-templomot neztunk meg, erotikus KAma sutra es egyeb a mindennapi 
eletbol vett embertelen szoborjelenet van kifaragva rajta, de ugy 
latszik az ara'nyokbol, a sex volt a mindennapok fo temaja. Voltunk 
Puriban, ahol egy masik nagy Hinduista zarandokhely van. Ez csont 
undorito volt, a templomba be se engedtek, mert ez annyira szent, hogy 
csak hinduk mehentek be, viszont a templom korul a nagy turista forgalom 
miatt kulonbozo nyomorekok (pestises es hasonlo) es gyerekek keregeto hada 
konyorgott es  kisert minket masfel oran at , amig ki nem szabadultunk a 
varosbol.

NA aztan eljott a harmadik nap es mi kimentunk a palyaudvarra es 
elobb-utobb felszalltunk avonatra. A vonat sargasbarna szinu iszonyatosan 
megviselt vagonokbol allt, a monszun es szaraz evszak valtakozasa minden 
festeket lemosott roluk es szetrohasztotta oket. A vonat  mint egy 
vegtelen koporso ugy nezett ki. Az ablakokon vegig racsok, belul az egesz 
vagon ossze van nyitva, minden fakkban 6 agy van, a folyoson meg ketto
igy hivatalosan 8-an vagyunk annyi helyen amennyin Europaban 3-4-en szoktak 
lenni, de valojaban minden agyon "nehanyan" vannak, igy az atlag 
utazoszam 12 volt... A kulfoldieket, minket, nagyon tiszteltek es soha 
nem ert atrocitas . Dacara a helyszukenek, a nekunk jaro teljes agyat az 
esetek donto tobbsegeben uresen hagytak, es inkabb csodalkozva neztek 
rank, hogy kerulunk oda...hat mi se tudtuk. A vonaton se volt szemetes, 
se az allomasokon,., aki evett valamit vagy ilyesmi az eldobta ahova 
gondolta es azt amit gondolt, gazolni lehetett a szemetben, ennel csak az 
allomasok voltak roszabbak, mert ott nem volt menetszel, ami a buzt tompitja.

MEg annyit a vonatrol, hogy utaztam mar eleg sokfele es eleg sokmindenen, 
helikoptertol kezdve sikloernyon at kulonbozo vitorlasokig, de 
ez a vonat komolyan felelmet keltett bennem. Allandoan attol feltem hogy 
kisiklunk! Ez komoly. Iszonyu sebesseggel ment, es elkepesztoen dulongelt 
es ossze-vissza rangatta a sin a vagonokat. A harmadik, legfolso szinten 
fekudve le kellett kotnom a hatizsakot az agypantokhoz, hogy ne essen le 
a fejem alol, s nekem is kapaszkodnom kellett. KEsobbi vonatozasunkkor vagy 
bamulatosan megszoktam, vagy normalisabb viszonyok voltak, mert csak ez 
alkalomra emlekszem vissza mint igazi lidercnyomas. Ezzel a szaguldassal 
egyutt a 8 oras vonatutat 12 ora alatt tettuk meg, de ez mar eleg jonak 
szamitott ottani viszonylatban.

CAlcuttaba megerkeztunk, amnirol az utikonyv azt irta, hogy ez talan a 
legkevesbe megszokhato, legkaotikusabb, legkoszosabb, legzsufoltabb 
legle'gszennyezettebb legszegenyenebb es leg... varos Indiban, es ne ez  
alapjan iteljuk meg az orszagot, es lehetoleg ne ezzel kezdjuk, mert igy 
esetleg rossz benyomast (esetlegessegrol szo nincs, ez biztos!) szerzunk.

VAlojaban egy centit sem tulzott a konyv, de en nagyon elveztem az 
egeszet. Az autovezetok 70 %-a irastudatlan, igy teljesen folosleges 
barminemu szabalyt szamonkerni rajtuk. egyetlen szabaly van: PLEASE HORN! 
BLOW HORN!! ez az egy van es ezt mindenki csinalja is. A kocsik 
iszonyatosan kornyezetszennyezok, allandoan dugok vannak, ejjel is lampa 
nelkul, vagy ami meg zavarobb egy darab - valahova a kocsira 
felakasztott- lampaval mennek az autok, rendszeresek a kisebb nagyobb 
utkozesek, minden horpadt es rozzant. A taxisunk allati ugyes volt, mint 
mindenki. Mezitlab vezetett, es ha a mi negysavos savaink tele voltak, 
akkor gondolkodas nelkul atment a fuvel elvalasztott sugarut masik 
oldalara es ott szembe ment a forgalommal, ha ott tobb hely volt - 
ekozben egyik kezevel allandoan nyomta a dudat es ment... azaz minden 
szabalyt betartott. Lampak nincsenek vagy senkit nem erdekel, 
CSucsforgalomban (azaz szinte allanodoan) a rendori intezkedes ugy nez ki, 
hogy 5-6 rendor hosszu bambuszrudakkal kimegy a kereztezodesbe, es 
megprobaljak az egyik utca forgalmat sajat testukkel es a botokkal 
hadonaszva megallitani, HA ez sikerult akkor vagy tiz percig a masik 
utcabol omlenek a kocsik, mire atmennek oda es huzamosabb ido alatt 
hasonlo modszerrel ott is elrekesztik a kocsiaradatot...

Szemetszallitas egyaltalan ninsc a lakossag 12 millo ebbol szerintem kb.11 
millio gyakorlatilag a letminimum alatt, nyomornegyedekben tengodik.
A belvarosban szabalyosan 2-3 meterre egy -egy burzsoa elit klubtol mar 
osszetakolt rongy es deszkaviskok allnak, mindenhol szemet. Az egyetlen 
szemeteltakarito a tehen, aki szent es ha lefekszik a tulzsufolt sugarut 
kozepen , akkor kesz, lefekudt, es akkor ott , attol kezdve korforgalom 
alakul ki korulotte, amig el nem megy. Az emberek, a teljesen felboritot 
nepszaporulat miatt, messze nagyobbreszt ferfiak, barhol es barmikor 
megallnak uriteni, vizelni, abelvaros legkozepen is, minden fenntartas 
nelkul. Kozben beszelgetnek allank egymas mellett, egyik kezukben egy 
taskat fognak, masik kezukkel a futyijuket es vizelnek. nyilvanos wc meg 
ilyesmi nincs, a sok kifozde es etterem is altalaban mellozi az amugy 
is el nem takarithato ferto ilyen szisztematikus koncentralasat.

CAlcuttaban van nehany Guniess rekord, ilyen a ket hid egyike, a Howrah 
(ezt nem igy irjak, de talan megis, de nem emlekszem) ami a vilag legnagyobb 
forgalmat 
bonyolitja minden nap( szazezer nagysagrendnyi auto), A masik hid viszont 
fizetos, ezert aztan, neha neha egy kocsi atmegy rajta, inkabb csak 
turista buszok..a masik rekord a vilag legnagyobb faja, banyan-tree, ami 
400 meter hosszan terul el (nem tudom miert, de a vizszintes hosszat es 
nem az elfogalt teruletet adtak meg, habar ertelemszeruen kb. kor alaku a 
fa altal elfoglalt hely) Ez a fa no felfele, aztan az agak oldalra, 
aztan nem tudni miert egyszercsak az agrol egy gyoker fuggolegesen leno a 
foldbe, mintegy aladucolja a nagy faagat ami no tovabb kifele 
vizszintesen aztan varatlanul megint gyokeret ver neha elagazik stb. az 
egesz nagyon latvanyos es gyors. Ez a fa csak valami ketszaz eves, es 
maris egy onallo erdonek nez ki. A kozepso tonkjet kivettek idokozben, 
mert gombas lett, de nem latszik rajta semmi.

A botanikus kert kalkuttaian kaotikus, minden osszenott, ami 
osszenohetett, habar valoban sok egyedi fat osszehordtak. A botanikus 
kert felett keselyuk keringtek..na szoval van hangulata. A nem tudom hany 
hektaron kb 20 -an voltunk, de talan tulzok egy kicsit.
 Az embereket inkabb a minennapok tulelese foglakoztatja. A botanikus 
kertbe varosi busszaal mentunk, ami ugy sikerult, hogy a vegallomason 
szalltunk fel, igy felfertunk, aztan hamarosan a 40 szemelyes buszra meg 
160-an felszalltak, logtak azon mindenhol, ahol lehet. A sofor jobboldalt ul 
es van egy segedpilota, aki a masik oldalon figyeli nem jon e valami 
mellette, ilyenkor a kezevel nagyokat csap a busz badogoldalara, amire a 
vezeto megsem valt savot abba az iranyba, ilymodon nehanyan eletben maradnak.

Az, hogy hogy ezek a hajmereszto allapotban levo jarmuvek, hogy nem 
szakadnak le es mitol mennek az rejtelyes, es a technika tenyleges 
vivmanya. Kesobb Delhiben egy magyar-kolonia taggal beszelgetve 
elmeselte, hogy eddig egy balesete volt -8 ev alatt-, amikor is 
gyanutlanul athajtott a zold lampan, merthogy akkor meg nem tudta, hogy ez 
teljesen mellekes szempont, es egy varosi busz, a piroson keresztbe 
elehajtott, aminek nekiment mire a busz kettetort.  A buszon (es a 
tetejen) tartozkodo 100-200 emberbol senki nem serult meg es 10 masodperc 
mulva neptelen volt a busz es az utca. Allitolag a vezeto is el szokott 
tunni, ha halaleset tortenik, mert a rogtonitelo nepharag azonnal 
felkoncolja, de itt csak a vitathato allapotu busz tort kette, igy aztan 
hosszas konzultaciora kerult sor, aminek a vegen kiderult hogy senki nem 
hibas(!), a magyar urgenek kifizette a biztosito a kart, a buszsofor meg mit 
lehet tudni hogy szamolt el. Lehet, hogy aznap mar vissza se ment a ceghez..
A rendorseg vegtelenul korrupt es impotens, vitas ugyben annak ad igazat 
aki tobbet, tejel, igy jelentosebb jovedelmdifferenciak eseten nem is 
alakul ki vita.. 

A konferencia resztvevoikent elvittek ketszer is valami elit klubba, ahol 
legkondicionalt palotaban, feher suppedos szonyeggel boritott pazar 
berendezesu helysegekben szolgak rohangaltak kajakkal, uditokkel meg 
mindenfele egetett szesszel. A  palotakbol kilepve viszont azonnal egy 
nagy urulekbe vagy szemethalomba  lephetunk, ha nem vigyazunk. Ez 
KAlkutta, fent es lent, de egyutt.

A program olyan zsufolt volt es olyan tavolsagok voltak, ezenkivul a 
nelkulozhetetlen kaosz is akkora volt a konferencian, hogy nem tudtuk 
mikor mi lesz, igy aztan nem hittem volna, hogy arra sem lesz idonk, hogy 
az esti fogadas elott haza menjunk atoltozni. Igy tortent, hogy 
rovidnadragban  vittek el a fogadasra, mert amugy nappal ez nagyon 
kellemes viselet volt...

NA jo, a konferencia is vegetert egyszer (4 nap mulva) mi meg elindult 
eszakra, DArjellingbe. Ez a Himalaya labainal levo falucska, Tenzig 
Norgay szulofaluja, o volt a tarsa (serpaja) Edmund Hilary-nak, mikor 
felelertek a  Mount Everestre. Aztan Intezetet es muzeumot alapitott a 
faluban es meg is halt. A falu buszkesege. A faluban van Korosi Csoma 
Sandor sirja is, aki sokaig dolgozott es elt itt, ezenkivul Kalkuttaban is.

Darjelling fantasztikusan fejlett es relative tisztabb is persze, mint a 
"lenti " varosok , (2000 m magasan van). REngeteg turista, a par ezres 
faluban kb. 50 hotel van. Mindent lehet kapni. Angol iskolak vannak, 
formaruhas gyerkocok setalnak az amugy Indiai korulmenyek kozott. 
A legszebb angolsaggal itt beszeltek, de a neylvrol meg amugy is szot 
ejtek kesobb.
mindenki jeep-el jar, ami nekem a szivem csucske, es latvanyos volt, a 
tobb szaz, tobb ezer Land Rover, illeteve annak indiai koppintasa egymas 
hegyen-hatan  (indiaban komoly autogyartas van, aminek kereteben 
gatlastalanul  lemasoljuk a bevalt kulfoldi autotipusokat, ugyan a 
minoseg ismet csak vitathato). 
A sztendert turitsa programot megejtve, jeeep-et bereltunk es hajnalban a 
tigris hegyrol megneztuk a napfelkeltet, ami szerintem 
atlagon aluli volt, nem beszelve a kb. ezer uvoltozo muszlimrol aki 
tarsasagunkban volt a hegycsucson (2500 m).
Ami szamomra sokkal klasszabb, volt az a falu 
felett emelkedo "8000 m-es" hegy, Kangcsendzonga, a harmadik legmagasabb 
a vilagon (Mount Everest, K2, Kangcsendzonga..)

Jartunk a falu allatkertjeben, ami elhanyagolt volt (en amugy is 
utalom az allatkerteket, mert borzaszto latvany a bezart allat), a voros 
panda-t valahova elsikkasztottak, de lattunk holeopardot meg egy 
hihetetlenul bamba, depresszios es agyilag zokni barna macit, akit 
egeszen kozelrol egy komellvedrol lehetett nezegetni. Voltak meg 
mindenfele tigrisek meg leopardok, farkasok, jakkok stb.

Ide majd egyszer visszajovok -ugy altalaban a hegyekbe- mert most arra 
persze nem volt ido , hogy turazzunk, ne adj isten, masszunk valamit, de 
ez paratlan videk. Kesobb amikor hazarepultunk a gep atrepult a Himalaya 
felett...1-1.5 oran at vegtelen tavolsagban hatalmas hegylancok...

Ezutan jott az ujabb utazas, eloszor le a hegyrol, ez ugyebar 
kocsival. Na most ez megint hajmereszto volt. A sofort egyaltalan nem az 
utviszonyok meg ilyesmik erdeklik, a pedalt tovig nyomja es tekeri 
kormanyt, mintha minden csak diszlet lenne korulotte. Alattunk atlag 500 
metere mely szakadek, az ut menten permamanensen sirok..szoval itt 
tenyleg le is esnek a buszok..Komolyan kell kapaszkodni, es tobbszor 
erezni ve'lem, hogy a kerekek nem birjak a nyirofeszultseget a kocsi 
megcsuszik (talan mar borul is!) es onnan semmi nem hozza vissza.. 

megerkeztunk Siliguriba, ahol ismet vonatra kell atszallnunk, amk a varos 
masik vegen van, es ujabb gusztustlan alkudozas kezdodik a riksasokkal. 
Az arakkal mar tisztaban vagyunk es igy is dupla arat ajanlunk (ez azt 
jelenti hogy -atszamitva- mondjuk 8 forint helyett 16...), de a kapzsi 
riksasok verszemet kapnak a kulfoldi lattan es 5-10x arat reklamalnak. 
ilyenkor ha nagyon meddo a vita odebballunk, vagy lemegy az arral azonnal 
a kivant szintre, vagy megkerdezunk egy masikat a tobb ezer arra kerekezo 
riksas kozul...

Na most Siliguribol vonatoztunk ezuttal hivatalosan is 12 orat ami mar 
nem is melekszem mennyi lett, PAtnaban csak atszalltunk lementunk egy 
fapados vonattal, ami nem csak minden allomason de meg allomasok kozott 
is lepten nyomon megallt, GAya-ba, ahonnan autoriksaba ultunk es 
atmentunk Bodgayaba: a legnagyobb buddhista kozpont a vilagon. Az 
autoriksa egy ujabb dobbenet: egy egyutemu, max ketutemu motorra egy 
haromkereku kocsit szerelnek, mentes minden rugozastol es kenyelemtol Az 
indiai atlagmagassag nekem a mellmagassagomnal lehet, igy a riksaba nem 
eleg behajtogatnom magam, de aztan a legnagyobb veszelyt az okozta, hogy 
minden zokkenonel a plafont alkoto vasrudak adtak a valaszt.

GAya-ban szalltunk meg, ahol az utikonyv szerint is "spartai" 
korulmenyekre kell szamitanunk. Minden jobb szallo mar foglalt volt.
HAt...vegulis egy fel ejszakat kellett eltolteni, tobbet talan nem is...
szoval azt nem ertem mit csinaltak a lepedokkel. Lepedot persze nem azert 
kertunk, hogy ra is fekudjunk, de megiscsak egy izolacio a merhetetlenul 
koszos agy es a halozsakunk kozott. A lepedon olyan kiterjedesu es szinu 
foltok voltak, hogy nem volt egyertelmu, hogy ezt levizeltek, lehanytak
vagy mindkettot egyszerre, es kozben meg verzett is valaki....mar 
elnezest, de itt latvanyt, szineket, formakat es szagokat kell visszaadnom 
es meg ekezetem sincs hozza!

Ejszaka gyanusan zorgott az egyik nylon zacsko az agy mellett, es 
tisztaban voltam vele, hogy ez eger, es abban biztam, hogy nem patkany, 
mert annak a meztelen farkat nem szeretem nezegetni. Reggel, taktikusan, az 
agyrol meg le sem szallva felkapcsoltam a villanyt, es igy sajnos 
meggyozodtem rola, hogy egy elkepesztoen nagy, szoros, gusztustalan patkany 
slisszol ki, hat hova mashova, a furdoszobaba, az ajto meglehetosen 
hianyos also resein keresztul...

Na innen elhuztuk a csikot, mentunk tovabb Varanasi-ba, ami kb. olyan a 
hinduknak, mint MEkka a muzulmanoknak. Itt folyik at teljes erejevel a 
Gangesz, ahol mindenki egyszer meg akar furdeni elete soran, es lehetoleg 
oda szeretne temettetni magat de legalabb a hamvait.. A gangesz partjan 
Ghat-ok vannak, amik lepcsoket jelentek, amin  a nep megkozeliti a 
vizfelszint aztan szertatasosan furdik benne. FElettuk a volt maharadzsak 
hajdanan fenyuzo palotai, amik eleg messzirol neznve meg ma is eleg 
impozans latvanyt nyujtanak, de kozelrol nyomban megtapasztaljuk, hogy az 
ido vasfoga...meg az az iszonyu kozony es kosz....

A valtozatossag kedveert Zsuzsa ismet napfelkeltet akart nezni, emiatt 
megint negykor keltunk, a parton csonakot bereltunk aztan korulneztunk. 
A napfelkelte a valtozatossag kedveert megint csapnivalo volt. Az a 
helyzet, hogy varosokban, kulonosen Indiaban a legszennyezettseg olyan 
nagyfoku es az eghajlat miatt anhyira paras a levego, hogy a nap mar reg 
felkel es vilagos van, mire nagy nehezen meglatja az ember magat a 
csillagot. Ez bizony ossze nem vetheto a hegyekben lathato egi 
jelensegekkel, ahol le'g- es fe'nyszennyezettseg nelkul, altalaban nem is 
tropikusan paras korulmenyek kozott lehet csodalatos fenyeket latni.

Az viszont erdekes volt, hogy megneztuk a parton lathato halottegeto 
helyeket, amik kozul volt elektromos (10 perc alatt hamu) es klasszikus 
fatuzelesu (3 ora alatt hamu vagy). De pont mellettunk , bejott egy 
csonak es a temetes harmadik formajat is lattuk: a komplett hullat 
gyolcsba varrva, kovekkel terhelve, bedobjak a GAngeszbe es kesz.

VAloszinuleg tizezerszamra oszladoznak a hullak a folyo feneken, ekozben 
a parton ahitattal isznak a hinduk, serlegekbol a gangesz vizebol es 
mosakszanak benne: elkepeszto, hogy az emberi immunrendszer milyen 
alkalmazkodokepes. 


ha nincs komoly ellenvetes: folyt kov. 
Andras

(kb. a ketharmadanal tartunk..)

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS