T. Szalon,
Egy ismerosom megkert, irjak az indiai utamrol, de ne a turista
latvanyossagokrol, hanem a mindennapi esmenyekrol, etkezesrol,
szallasrol, utazsrol, kajarol, nokrol (emberekrol)..szerintem ez nagyon
fontos, ha lehet meg fontosabb mint barmi mas, igy aztan elkezdetm irni
egy rendhagyo beszamolot, amit egy-ket szemlyes resztol cenzurazva
elkuldik ide is.
Nem mintha Indiaba kuriozum lenne eljutni, de hatha valakit erdekel, es
elvezi a dolgok ilyen talalasat is. Es talan a Szalon evvegi nagy
forgalmat sem akasztom meg annyira....es ennek koszonhetoen a moderator
tekintete talan atsiklik a szoveg sor-szaman...
ket reszben kuldom el (a masodikat meg nem is irtam meg, ezt pedig egy
szuszra)
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
nov11-dec 3
utazas: alapvetoen ez tette ki a fo programot, reszben azert mert a
viszonylag rovid ido (3 het) alatt viszonylag sok helyre akartunk eljutni
(kb. 10 varos), es foleg azert mert India roppant mod kaotikus, igy
olyasmi mint vonatmenetrend nem is letezik, de azert idovel mindenki
mindenhova eljut. alapvetoen meg a pontos ido fogalma sem szamonkerheto:
az allomasokon minden ora mas idot mutat, s amikor egy elit
vonatkusettben uldogeltunk, megneztem a tobbi hat utas orajat: kb 20
percnyit fogtak at a mutatok.
Budapest-Amszterdam, Amszterdam-Delhi-Calcutta (ez roppant kellmetlen ut
volt, en a haromuleses fakkban kozepen ultem, koszonhetoen annak, hogy a
Zsuzsaablak mellett akart ulni. Hiaba magyaraztam neki, hogy
a legtutibb hely az "aisle seat", mert ott ki tudom nyujtani a labam es nem
kell allandoan felebresztenem a mellettem ulot ha ki akarok menni stb.)
Delhiben leszalltunk tizenegyket ora mulva, kinyitottak az ajtot es bejott
a paras meleg, leszallt a haromnegyed repulo, igy ezutan a harom ulesen
keresztben fekve tudtuk megtenni a tovabbi ket orat Calcuttaig. Hajnali
haromkor erkeztunk meg. Ugy szerveztuk, hogy reggel 11-kor maris repulunk
tovabb, hogy ne kelljen ennyi repules utan egy napot (500 km) vonatozni,
hanem egy ora repules es ripsz ropsz maris ott vagyunk. Na itt kaptuk az
elso bemelegitest: a repulo egy napot kesett... kb. ketorankent szoltak,
hogy varjunk meg ket orat es ez igy ment estig, mire nagy nehezen
beszalltunk a gepbe, ahol a pilota hevesen vitatkozott az ideges
utasokkal: sztrajkoltak a pilotak, hogy a gep nem jo es o nem szall fel
vele, mert a radar nem mukodik....a segedpilota ekozben a gep tetejen
maszkalt es szerelte az antennakat..aztan egyszercsak leugrott, hogy most
mukodik, erre a pilota beugrott a fulkebe es elstartoltunk. Szabalyosan ki
szlalomozott a gep a kifutopalyara ahonnan megallas nelkul rafordulva
egyre gyorsulva es mindenfele zorejeket adva felszallt. A zorejek csak
erosodtek a vegen mar komolyan zavaro hangerovel zorgott az egesz gep
(pontosabban csak a jobboldali fele!), es ez egesz uton igy volt.
Az esti fel tizes (delelotti 11 helyett) indulas utan 40 perc mulva
Bubaneswarban landoltunk, bementunk egy hotelba, ahol kesobb a
furdoszobaban egy nagy sargasfeher gekko-val (gyikfajta, de eleg
termetes) kellett megosztani a helyet. Nem beszelve kb.5000 hangyarol,
akik a neomagnol vizfertotlnito tabletta markans illatara bemasztak
Zsuzsa hatizsakjaba...
na ez volt az elso szallasunk, es ezt utolag kozepesnek minosithetem a
tobbi fenyeben. Zsuzsa mondjuk kozolte, hogy o addig nem furdik amig
hullok vannak a furdoszobaban, mire en mint egy igazi hos egy muanyag
vodorrrel addig dobaltam a dogot, amig el nem tunt a szellozo nyilasban.
engem ennel sokkal jobban megremisztett az az eger nagysagnyi undorito
csotany, ami a vodordobalas kozben elobukkant a wc mogul. ekkor
varatlan fordulattal a vodorbe vizet ontottem es igyekeztem bemosni a
hatalmas vadallatot a lefolyoba, de a dog akkora volt , hogy meg a
vizarnak is ellenallt, es meglepo - es valoban hatasos- mozdulattal felem
kezdett rohanni. Nahat en fraszt kaptam es kiugrottam a furdobol,
bevagtam az ajtot. Az ajto alatt kiszuremlo fenyben lattam, ahogy az
iszonyatos dog, habar ahhoz tul nagy volt, hogy a resen kijojjon, de pont
ott lofralt fel ala. Aztan eltunt en felenken benyitottam, mire
elobukkant es berontott a szobaba en meg remultemben ratapostam es igy
meghalt. Oszinten szolva, ha nincs ilyen panikhelyzet eszembe sem jut
rataposni, mert felelmetesen nagy dog volt, de igy vegeztem vele, es aztan
lehuztam a wc-n, ami persze formalis dolog volt, mert a wc is a furdo
kozepebe ontotte ki tartalmat a mosdoval es zuhanyzoval egyutt, ahol egy
darab hatalmas kozponti lefolyo nyelt el mindent. (tisztara kaffkai volt
ez a rusnya dog!)
Mindekozben Zsuzsa kb. 10 negyzetcentimeterre lokalizva onmagat
osszekuporodva, szemet eltakarva uldogelt az agyon es kulonbozo formaban
kifejtette, hogy o vegeredmenyben azonnal elhagyna ezt a remek -ismetlem,
kozepkategoriaju- hotelt.
Azt persze nem tudta, hogy mi var ra. Vissza Calcuttaba nem volt
elsoosztalyu vonatjegy csak masodosztaly, amirol csak gyanitottuk, hogy
milyen, de aztan tenyleg olyan volt....
de elotte meg elmentunk Konarkba, ahol egy soha be nem fejezett
NAp-templomot neztunk meg, erotikus KAma sutra es egyeb a mindennapi
eletbol vett embertelen szoborjelenet van kifaragva rajta, de ugy
latszik az ara'nyokbol, a sex volt a mindennapok fo temaja. Voltunk
Puriban, ahol egy masik nagy Hinduista zarandokhely van. Ez csont
undorito volt, a templomba be se engedtek, mert ez annyira szent, hogy
csak hinduk mehentek be, viszont a templom korul a nagy turista forgalom
miatt kulonbozo nyomorekok (pestises es hasonlo) es gyerekek keregeto hada
konyorgott es kisert minket masfel oran at , amig ki nem szabadultunk a
varosbol.
NA aztan eljott a harmadik nap es mi kimentunk a palyaudvarra es
elobb-utobb felszalltunk avonatra. A vonat sargasbarna szinu iszonyatosan
megviselt vagonokbol allt, a monszun es szaraz evszak valtakozasa minden
festeket lemosott roluk es szetrohasztotta oket. A vonat mint egy
vegtelen koporso ugy nezett ki. Az ablakokon vegig racsok, belul az egesz
vagon ossze van nyitva, minden fakkban 6 agy van, a folyoson meg ketto
igy hivatalosan 8-an vagyunk annyi helyen amennyin Europaban 3-4-en szoktak
lenni, de valojaban minden agyon "nehanyan" vannak, igy az atlag
utazoszam 12 volt... A kulfoldieket, minket, nagyon tiszteltek es soha
nem ert atrocitas . Dacara a helyszukenek, a nekunk jaro teljes agyat az
esetek donto tobbsegeben uresen hagytak, es inkabb csodalkozva neztek
rank, hogy kerulunk oda...hat mi se tudtuk. A vonaton se volt szemetes,
se az allomasokon,., aki evett valamit vagy ilyesmi az eldobta ahova
gondolta es azt amit gondolt, gazolni lehetett a szemetben, ennel csak az
allomasok voltak roszabbak, mert ott nem volt menetszel, ami a buzt tompitja.
MEg annyit a vonatrol, hogy utaztam mar eleg sokfele es eleg sokmindenen,
helikoptertol kezdve sikloernyon at kulonbozo vitorlasokig, de
ez a vonat komolyan felelmet keltett bennem. Allandoan attol feltem hogy
kisiklunk! Ez komoly. Iszonyu sebesseggel ment, es elkepesztoen dulongelt
es ossze-vissza rangatta a sin a vagonokat. A harmadik, legfolso szinten
fekudve le kellett kotnom a hatizsakot az agypantokhoz, hogy ne essen le
a fejem alol, s nekem is kapaszkodnom kellett. KEsobbi vonatozasunkkor vagy
bamulatosan megszoktam, vagy normalisabb viszonyok voltak, mert csak ez
alkalomra emlekszem vissza mint igazi lidercnyomas. Ezzel a szaguldassal
egyutt a 8 oras vonatutat 12 ora alatt tettuk meg, de ez mar eleg jonak
szamitott ottani viszonylatban.
CAlcuttaba megerkeztunk, amnirol az utikonyv azt irta, hogy ez talan a
legkevesbe megszokhato, legkaotikusabb, legkoszosabb, legzsufoltabb
legle'gszennyezettebb legszegenyenebb es leg... varos Indiban, es ne ez
alapjan iteljuk meg az orszagot, es lehetoleg ne ezzel kezdjuk, mert igy
esetleg rossz benyomast (esetlegessegrol szo nincs, ez biztos!) szerzunk.
VAlojaban egy centit sem tulzott a konyv, de en nagyon elveztem az
egeszet. Az autovezetok 70 %-a irastudatlan, igy teljesen folosleges
barminemu szabalyt szamonkerni rajtuk. egyetlen szabaly van: PLEASE HORN!
BLOW HORN!! ez az egy van es ezt mindenki csinalja is. A kocsik
iszonyatosan kornyezetszennyezok, allandoan dugok vannak, ejjel is lampa
nelkul, vagy ami meg zavarobb egy darab - valahova a kocsira
felakasztott- lampaval mennek az autok, rendszeresek a kisebb nagyobb
utkozesek, minden horpadt es rozzant. A taxisunk allati ugyes volt, mint
mindenki. Mezitlab vezetett, es ha a mi negysavos savaink tele voltak,
akkor gondolkodas nelkul atment a fuvel elvalasztott sugarut masik
oldalara es ott szembe ment a forgalommal, ha ott tobb hely volt -
ekozben egyik kezevel allandoan nyomta a dudat es ment... azaz minden
szabalyt betartott. Lampak nincsenek vagy senkit nem erdekel,
CSucsforgalomban (azaz szinte allanodoan) a rendori intezkedes ugy nez ki,
hogy 5-6 rendor hosszu bambuszrudakkal kimegy a kereztezodesbe, es
megprobaljak az egyik utca forgalmat sajat testukkel es a botokkal
hadonaszva megallitani, HA ez sikerult akkor vagy tiz percig a masik
utcabol omlenek a kocsik, mire atmennek oda es huzamosabb ido alatt
hasonlo modszerrel ott is elrekesztik a kocsiaradatot...
Szemetszallitas egyaltalan ninsc a lakossag 12 millo ebbol szerintem kb.11
millio gyakorlatilag a letminimum alatt, nyomornegyedekben tengodik.
A belvarosban szabalyosan 2-3 meterre egy -egy burzsoa elit klubtol mar
osszetakolt rongy es deszkaviskok allnak, mindenhol szemet. Az egyetlen
szemeteltakarito a tehen, aki szent es ha lefekszik a tulzsufolt sugarut
kozepen , akkor kesz, lefekudt, es akkor ott , attol kezdve korforgalom
alakul ki korulotte, amig el nem megy. Az emberek, a teljesen felboritot
nepszaporulat miatt, messze nagyobbreszt ferfiak, barhol es barmikor
megallnak uriteni, vizelni, abelvaros legkozepen is, minden fenntartas
nelkul. Kozben beszelgetnek allank egymas mellett, egyik kezukben egy
taskat fognak, masik kezukkel a futyijuket es vizelnek. nyilvanos wc meg
ilyesmi nincs, a sok kifozde es etterem is altalaban mellozi az amugy
is el nem takarithato ferto ilyen szisztematikus koncentralasat.
CAlcuttaban van nehany Guniess rekord, ilyen a ket hid egyike, a Howrah
(ezt nem igy irjak, de talan megis, de nem emlekszem) ami a vilag legnagyobb
forgalmat
bonyolitja minden nap( szazezer nagysagrendnyi auto), A masik hid viszont
fizetos, ezert aztan, neha neha egy kocsi atmegy rajta, inkabb csak
turista buszok..a masik rekord a vilag legnagyobb faja, banyan-tree, ami
400 meter hosszan terul el (nem tudom miert, de a vizszintes hosszat es
nem az elfogalt teruletet adtak meg, habar ertelemszeruen kb. kor alaku a
fa altal elfoglalt hely) Ez a fa no felfele, aztan az agak oldalra,
aztan nem tudni miert egyszercsak az agrol egy gyoker fuggolegesen leno a
foldbe, mintegy aladucolja a nagy faagat ami no tovabb kifele
vizszintesen aztan varatlanul megint gyokeret ver neha elagazik stb. az
egesz nagyon latvanyos es gyors. Ez a fa csak valami ketszaz eves, es
maris egy onallo erdonek nez ki. A kozepso tonkjet kivettek idokozben,
mert gombas lett, de nem latszik rajta semmi.
A botanikus kert kalkuttaian kaotikus, minden osszenott, ami
osszenohetett, habar valoban sok egyedi fat osszehordtak. A botanikus
kert felett keselyuk keringtek..na szoval van hangulata. A nem tudom hany
hektaron kb 20 -an voltunk, de talan tulzok egy kicsit.
Az embereket inkabb a minennapok tulelese foglakoztatja. A botanikus
kertbe varosi busszaal mentunk, ami ugy sikerult, hogy a vegallomason
szalltunk fel, igy felfertunk, aztan hamarosan a 40 szemelyes buszra meg
160-an felszalltak, logtak azon mindenhol, ahol lehet. A sofor jobboldalt ul
es van egy segedpilota, aki a masik oldalon figyeli nem jon e valami
mellette, ilyenkor a kezevel nagyokat csap a busz badogoldalara, amire a
vezeto megsem valt savot abba az iranyba, ilymodon nehanyan eletben maradnak.
Az, hogy hogy ezek a hajmereszto allapotban levo jarmuvek, hogy nem
szakadnak le es mitol mennek az rejtelyes, es a technika tenyleges
vivmanya. Kesobb Delhiben egy magyar-kolonia taggal beszelgetve
elmeselte, hogy eddig egy balesete volt -8 ev alatt-, amikor is
gyanutlanul athajtott a zold lampan, merthogy akkor meg nem tudta, hogy ez
teljesen mellekes szempont, es egy varosi busz, a piroson keresztbe
elehajtott, aminek nekiment mire a busz kettetort. A buszon (es a
tetejen) tartozkodo 100-200 emberbol senki nem serult meg es 10 masodperc
mulva neptelen volt a busz es az utca. Allitolag a vezeto is el szokott
tunni, ha halaleset tortenik, mert a rogtonitelo nepharag azonnal
felkoncolja, de itt csak a vitathato allapotu busz tort kette, igy aztan
hosszas konzultaciora kerult sor, aminek a vegen kiderult hogy senki nem
hibas(!), a magyar urgenek kifizette a biztosito a kart, a buszsofor meg mit
lehet tudni hogy szamolt el. Lehet, hogy aznap mar vissza se ment a ceghez..
A rendorseg vegtelenul korrupt es impotens, vitas ugyben annak ad igazat
aki tobbet, tejel, igy jelentosebb jovedelmdifferenciak eseten nem is
alakul ki vita..
A konferencia resztvevoikent elvittek ketszer is valami elit klubba, ahol
legkondicionalt palotaban, feher suppedos szonyeggel boritott pazar
berendezesu helysegekben szolgak rohangaltak kajakkal, uditokkel meg
mindenfele egetett szesszel. A palotakbol kilepve viszont azonnal egy
nagy urulekbe vagy szemethalomba lephetunk, ha nem vigyazunk. Ez
KAlkutta, fent es lent, de egyutt.
A program olyan zsufolt volt es olyan tavolsagok voltak, ezenkivul a
nelkulozhetetlen kaosz is akkora volt a konferencian, hogy nem tudtuk
mikor mi lesz, igy aztan nem hittem volna, hogy arra sem lesz idonk, hogy
az esti fogadas elott haza menjunk atoltozni. Igy tortent, hogy
rovidnadragban vittek el a fogadasra, mert amugy nappal ez nagyon
kellemes viselet volt...
NA jo, a konferencia is vegetert egyszer (4 nap mulva) mi meg elindult
eszakra, DArjellingbe. Ez a Himalaya labainal levo falucska, Tenzig
Norgay szulofaluja, o volt a tarsa (serpaja) Edmund Hilary-nak, mikor
felelertek a Mount Everestre. Aztan Intezetet es muzeumot alapitott a
faluban es meg is halt. A falu buszkesege. A faluban van Korosi Csoma
Sandor sirja is, aki sokaig dolgozott es elt itt, ezenkivul Kalkuttaban is.
Darjelling fantasztikusan fejlett es relative tisztabb is persze, mint a
"lenti " varosok , (2000 m magasan van). REngeteg turista, a par ezres
faluban kb. 50 hotel van. Mindent lehet kapni. Angol iskolak vannak,
formaruhas gyerkocok setalnak az amugy Indiai korulmenyek kozott.
A legszebb angolsaggal itt beszeltek, de a neylvrol meg amugy is szot
ejtek kesobb.
mindenki jeep-el jar, ami nekem a szivem csucske, es latvanyos volt, a
tobb szaz, tobb ezer Land Rover, illeteve annak indiai koppintasa egymas
hegyen-hatan (indiaban komoly autogyartas van, aminek kereteben
gatlastalanul lemasoljuk a bevalt kulfoldi autotipusokat, ugyan a
minoseg ismet csak vitathato).
A sztendert turitsa programot megejtve, jeeep-et bereltunk es hajnalban a
tigris hegyrol megneztuk a napfelkeltet, ami szerintem
atlagon aluli volt, nem beszelve a kb. ezer uvoltozo muszlimrol aki
tarsasagunkban volt a hegycsucson (2500 m).
Ami szamomra sokkal klasszabb, volt az a falu
felett emelkedo "8000 m-es" hegy, Kangcsendzonga, a harmadik legmagasabb
a vilagon (Mount Everest, K2, Kangcsendzonga..)
Jartunk a falu allatkertjeben, ami elhanyagolt volt (en amugy is
utalom az allatkerteket, mert borzaszto latvany a bezart allat), a voros
panda-t valahova elsikkasztottak, de lattunk holeopardot meg egy
hihetetlenul bamba, depresszios es agyilag zokni barna macit, akit
egeszen kozelrol egy komellvedrol lehetett nezegetni. Voltak meg
mindenfele tigrisek meg leopardok, farkasok, jakkok stb.
Ide majd egyszer visszajovok -ugy altalaban a hegyekbe- mert most arra
persze nem volt ido , hogy turazzunk, ne adj isten, masszunk valamit, de
ez paratlan videk. Kesobb amikor hazarepultunk a gep atrepult a Himalaya
felett...1-1.5 oran at vegtelen tavolsagban hatalmas hegylancok...
Ezutan jott az ujabb utazas, eloszor le a hegyrol, ez ugyebar
kocsival. Na most ez megint hajmereszto volt. A sofort egyaltalan nem az
utviszonyok meg ilyesmik erdeklik, a pedalt tovig nyomja es tekeri
kormanyt, mintha minden csak diszlet lenne korulotte. Alattunk atlag 500
metere mely szakadek, az ut menten permamanensen sirok..szoval itt
tenyleg le is esnek a buszok..Komolyan kell kapaszkodni, es tobbszor
erezni ve'lem, hogy a kerekek nem birjak a nyirofeszultseget a kocsi
megcsuszik (talan mar borul is!) es onnan semmi nem hozza vissza..
megerkeztunk Siliguriba, ahol ismet vonatra kell atszallnunk, amk a varos
masik vegen van, es ujabb gusztustlan alkudozas kezdodik a riksasokkal.
Az arakkal mar tisztaban vagyunk es igy is dupla arat ajanlunk (ez azt
jelenti hogy -atszamitva- mondjuk 8 forint helyett 16...), de a kapzsi
riksasok verszemet kapnak a kulfoldi lattan es 5-10x arat reklamalnak.
ilyenkor ha nagyon meddo a vita odebballunk, vagy lemegy az arral azonnal
a kivant szintre, vagy megkerdezunk egy masikat a tobb ezer arra kerekezo
riksas kozul...
Na most Siliguribol vonatoztunk ezuttal hivatalosan is 12 orat ami mar
nem is melekszem mennyi lett, PAtnaban csak atszalltunk lementunk egy
fapados vonattal, ami nem csak minden allomason de meg allomasok kozott
is lepten nyomon megallt, GAya-ba, ahonnan autoriksaba ultunk es
atmentunk Bodgayaba: a legnagyobb buddhista kozpont a vilagon. Az
autoriksa egy ujabb dobbenet: egy egyutemu, max ketutemu motorra egy
haromkereku kocsit szerelnek, mentes minden rugozastol es kenyelemtol Az
indiai atlagmagassag nekem a mellmagassagomnal lehet, igy a riksaba nem
eleg behajtogatnom magam, de aztan a legnagyobb veszelyt az okozta, hogy
minden zokkenonel a plafont alkoto vasrudak adtak a valaszt.
GAya-ban szalltunk meg, ahol az utikonyv szerint is "spartai"
korulmenyekre kell szamitanunk. Minden jobb szallo mar foglalt volt.
HAt...vegulis egy fel ejszakat kellett eltolteni, tobbet talan nem is...
szoval azt nem ertem mit csinaltak a lepedokkel. Lepedot persze nem azert
kertunk, hogy ra is fekudjunk, de megiscsak egy izolacio a merhetetlenul
koszos agy es a halozsakunk kozott. A lepedon olyan kiterjedesu es szinu
foltok voltak, hogy nem volt egyertelmu, hogy ezt levizeltek, lehanytak
vagy mindkettot egyszerre, es kozben meg verzett is valaki....mar
elnezest, de itt latvanyt, szineket, formakat es szagokat kell visszaadnom
es meg ekezetem sincs hozza!
Ejszaka gyanusan zorgott az egyik nylon zacsko az agy mellett, es
tisztaban voltam vele, hogy ez eger, es abban biztam, hogy nem patkany,
mert annak a meztelen farkat nem szeretem nezegetni. Reggel, taktikusan, az
agyrol meg le sem szallva felkapcsoltam a villanyt, es igy sajnos
meggyozodtem rola, hogy egy elkepesztoen nagy, szoros, gusztustalan patkany
slisszol ki, hat hova mashova, a furdoszobaba, az ajto meglehetosen
hianyos also resein keresztul...
Na innen elhuztuk a csikot, mentunk tovabb Varanasi-ba, ami kb. olyan a
hinduknak, mint MEkka a muzulmanoknak. Itt folyik at teljes erejevel a
Gangesz, ahol mindenki egyszer meg akar furdeni elete soran, es lehetoleg
oda szeretne temettetni magat de legalabb a hamvait.. A gangesz partjan
Ghat-ok vannak, amik lepcsoket jelentek, amin a nep megkozeliti a
vizfelszint aztan szertatasosan furdik benne. FElettuk a volt maharadzsak
hajdanan fenyuzo palotai, amik eleg messzirol neznve meg ma is eleg
impozans latvanyt nyujtanak, de kozelrol nyomban megtapasztaljuk, hogy az
ido vasfoga...meg az az iszonyu kozony es kosz....
A valtozatossag kedveert Zsuzsa ismet napfelkeltet akart nezni, emiatt
megint negykor keltunk, a parton csonakot bereltunk aztan korulneztunk.
A napfelkelte a valtozatossag kedveert megint csapnivalo volt. Az a
helyzet, hogy varosokban, kulonosen Indiaban a legszennyezettseg olyan
nagyfoku es az eghajlat miatt anhyira paras a levego, hogy a nap mar reg
felkel es vilagos van, mire nagy nehezen meglatja az ember magat a
csillagot. Ez bizony ossze nem vetheto a hegyekben lathato egi
jelensegekkel, ahol le'g- es fe'nyszennyezettseg nelkul, altalaban nem is
tropikusan paras korulmenyek kozott lehet csodalatos fenyeket latni.
Az viszont erdekes volt, hogy megneztuk a parton lathato halottegeto
helyeket, amik kozul volt elektromos (10 perc alatt hamu) es klasszikus
fatuzelesu (3 ora alatt hamu vagy). De pont mellettunk , bejott egy
csonak es a temetes harmadik formajat is lattuk: a komplett hullat
gyolcsba varrva, kovekkel terhelve, bedobjak a GAngeszbe es kesz.
VAloszinuleg tizezerszamra oszladoznak a hullak a folyo feneken, ekozben
a parton ahitattal isznak a hinduk, serlegekbol a gangesz vizebol es
mosakszanak benne: elkepeszto, hogy az emberi immunrendszer milyen
alkalmazkodokepes.
ha nincs komoly ellenvetes: folyt kov.
Andras
(kb. a ketharmadanal tartunk..)
|