> Felado : Racsko' Tama's
>
> Márpedig ez a szó a |két| '2' számnév származéka.
Idézzük fel azt a
> mondatot, amivel Hamlet kifejezi a kétségeit: |Lenni vagy
nem lenni|.
> A kétség igen gyakran abban jelentkezik, hogy _két_ dolog
között nem > tudunk választani.
Azaz _ket fix_ dolog kozott - tehat "kettosseg" lehet az
ertelme.
A bizonytalansag pedig azt jelenti, hogy "akarmi" lehet,
nem tudni, mi lesz a dolog kimenetele.
> Megállapítható, hogy eléggé általános dolog a 'kettő'
számnév és a
> 'bizonytalanság, bizonytalan választás' fogalma közti
kapcsolat.
Akkor az en logikam egyedi. ;)
> Messze vezetne most alapfokú keresztyén teológiai
elveket kifejtenem,
> az ismerethiányod felletti csodálkozásom mellett csak
annyit mondanék,
Talan felsorolhatnad, hogy te mi mindennel nem vagy
teljesen tisztaban. ;)
> hogy a keresztyén főáramlat szerint az egyetlen Istennek
három személye
> (~ "megjelenési formája") van: az (ószövetségi) Atya, a
Fiú (Jézus
> Krisztus) és a Szentlélek. Ezek így együtt teszik a
Szentháromságot.
Nos, ez idaig rendben van, csak ez a magyarazat nem illik bele
az elobbi sorba. Mert, ugye, a vallas alapja az "egyseg", amit a
"minden egy", stb. modon is emlegetnek. Ehhez jon a "ketseg",
ami - erveleseddel ellentetben - inkabb a "kettosseg"
megjelenitese,
pl. adam es eva, mint egymas kiegeszitoi, vagy kain es abel,
mint egymas ellentetei. Tovabbmenve kiderul, hogy ennek reven
magyaraznak beavatasi szertartasokat, meditacios technikakat,
testelhagyasos elmenyeket, vagy mittudomenmiket, nem tudom
definialni, es nem tudok - sot nem is akarok - hatarvonalat
tenni
a vallasos iranyzatok kozott sem.
Csak megemlitenem, hogy pl. a pszichologiaban kulon cimszokent
szerepel a "zsido anya" fogalma, aminek reven bebizonyitottak,
hogy a zsido kereskedok nyeresege abbol szarmazik, hogy mindig
a masik felnek ajanlanak valasztasi lehetoseget. Mindig ket
alternativat ajanlanak, es az illeto barmelyiket valasztja,
veszit.
Tehat amig az "egyseg"-bol lesz a "ketseg", azaz kettosseg,
addig a "haromsag" az eddigi ismereteim szerint nem ennek
a tovabbvezetese, hanem egeszen mas jelentesu.
Ha ugy tetszik, akkor a "polgari filozofia" teruletere is
mehetunk,
Voltaire : Candide cimu muveben szereplo "tezis - antitezis -
szintezis" logikara utalok. Ezt a kimenetet nem talalom
az egyseg - ketseg - haromsag szavakban.
Persze, lehet, hogy azert, mert nincs is. :-))
> A |ság| és a |ség| egyaránt önálló szavak voltak 'halom'
jelentéssel,
> és máig megmaradtak helynevekben, hegynevekben. Vélik,
hogy ez volt a
> |-ság|, |-ség| képzőnk eredete, mivel a |-ság|, |-ség|
legtöbbször
> gyűjtőneveket képez, pl. |egy ság(nyi) katona' 'egy halom
katona' >
> |katonaság| 'katonahalom > katonák összessége, katonaság'.
Tehat mai szoval "sokasag" lenne az eredeti jelentese?
> Hogy miért nincs |négység| stb.? Mert nincs olyan, a
'4' stb.
> számnévhez rendelhető elvont dolog, amit meg kellene
neveznünk.
Pedig eleg csak a "vilag negy sarka" kifejezesre gondolni, lett
volna ra lehetoseg. ;) Katonai szempontbol pedig ott az
"otseg", ;)
a kozepkorban az otszog alaku varok voltak a legjobban
vedhetoek.
(Bar nem vagyok biztos benne, hogy a pentagon ez alapjan
epult.;)
Istvan
---
[freemail] extra 1GB-os postafiókkal, Önnek már van? http://freemail.hu
|
Hm...tegnap előtt beküldött cikkem "elveszett".
Megpróbálom még egyszer elküldeni.
>miért nincs "négység", stb. értelmes szó?
Van. Ld. pl.
http://www.terebess.hu/keletkultinfo/vilaganya.html :
"A négység, vagy tetraktisz, az előbbinek múló
eszköze, a gyarló földi személy, amely a négy
alsó principiumból áll: konkrét elme, emóciós
vagy vágytest, étertest és sűrű fizikai test."
Ld. még
http://www.turulmadar.hu/Egyiptom/mitikus.htm :
"Heliopoliszi Kilencség, a teremtés utáni elso istenek
csoportja, Atum, a teremto családja. Tagjai: Atum,
Su, Tefnut, Geb, Nut, Ízisz, Ozírisz, Széth és Nephtisz.
A teológia szerint Atum egymaga nemzette az elso
istenpárt, Sut és Tefnutot, az o gyermekeik Geb és
Nut, a többi négy isten pedig egymásnak édestest-
vére, illetve házastársak is egyben (Ízisz-Ozírisz,
Széth-Nephtisz)."
Balázs
|