Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX TUDOMANY 2958
Copyright (C) HIX
2005-09-04
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 re: korvasut paradoxon, Korkorgas (mind)  23 sor     (cikkei)
2 re: korvasut paradoxon (mind)  78 sor     (cikkei)

+ - re: korvasut paradoxon, Korkorgas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>felado: 
>>At kellene tanulmanyozd Benko Laszlo kiserleteit is,.. 
>Nekem viszont van okom derülni: amíg az egysíkú relativisztikus 
>körmozgás nincs kivesézve különféle mechanikai tulajdonságú 
>anyagokra, a sokkalta bonyolultabb mozgásformákra kár is kitérni.

  Kedves Zoli,

 Nem ertem miert paradoxonokkal kutatod a korforgas tulajdonsagait.
Hisz ahogy Jozsi is irja, ugyanaz sikban, azaz egyenes szakaszon is 
felvetodik, (ervenyes):
>felado: 
>Hm...ez nem a teljes valasz: a paradoxon ugyanis igaz nyilegyenes 
>palyan is, amikor a tobbi mozdony nem mozog az ovehez kepest. 
>A forgas meg me'g egy kulon raadas - bonyolult, de ide nem is kell. 
 A korforgas mas tulajdonsaga pedig, hogy tokeletesen imitalja, 
utanozza a gravitaciot. Tudjuk hogy ter-tomeg viszony, de..  
Lehetseges, hogy megiscsak 'utkozesekrol' lenne szo?
  Ej, ha ennek a forditottjat is elo tudnank idezni..
  Az igazsag, hogy a ter mibenletet nem tudjuk, csak korvonalazzuk.  
Ahany velemenyt hallottam vagy olvastam eddig, mind elter. Ettol 
fuggetlen O mindenutt jelen van, cselekszik akaratunk ellenere.
       Udv. Csaba.
+ - re: korvasut paradoxon (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Jóska!

Sikerül mégis korábban írnom.

>talan foloslegesen bonyolitod a vonat-paradoxont a forgassal.

Az egyszerre indulás könnyebben beláttatható így, minthogy  
központi fényjel vételekor kezdik a gyorsítást egységesen a 
masiniszták. 
Megjegyzem, a gyorsítás alatt mindenki rövidültnek látja a maga elotti 
teret s az elottes mozdonyokat is - saját térgörbületében csücsülve. 
A talpfák surusödni kezdenek - számukra, szerintük. (a kerekek pedig 
folyamatosan csúszásban vannak)
Maguk mögött fordítva - tehát megnyúlt teret észlelnek - s amint a 
gyorsításnak vége, akkor lesz elol-hátul 10m hézag a mozdonyok közt 
az egymást közvetlenül követo masiniszták szerint. A pálya távoli 
részén viszont sokkalta kisebb hézagokat látnak és rövidke 
mozdonyokat.
Extrém sebességen a pályát torznak (közelítoleg ellipszisnek) méri 
minden pályán haladó, amíg 'centrifugális ero' nem tapasztalható.
Ha már igen, akkor az általános relativitáselmélet szerint  
a masinisztája szerint a mozdonya görbe lesz , s szerencsésen épp 
annyira görbe _gyakorlatilag_, amennyire a sín is. A sín görbesége a 
kör kontrakciójával indokolható, míg a mozdonyé a centripetális 
gyorsulással. 
Nem kell tehát tartani a hosszú mozdony kerekeinek kiugrásától - a 
már esetleg tukanyarként ívelo sín esetén sem. (amit repülogép pilóta 
lát leg-görbültebbnek, s a mozdonyt pedig forgónak találja maga alatt)
A pályamenti kiskondás szerint sincs ok a kerekek kiugrására, mert 
szerinte rövidek a mozdonyok és egyenes a pálya _gyakorlatilag_) 

A vezeto  'kinézve' az oldalablakon - az újonnan fellépett saját 
térgörbületébol - a pálya tulsó részét közelebbinek látja, mint hajdan. 
S hamar körbejár ezen a már igencsak 'rövidke' zárt görbe pályán, 
hacsak ki nem veti a tehetetlensége, mely valamelyest meg is nott a 
vazetoje szerint, csak mert a mozdonynak saját - már jól észlelheto 
perdülete is van, azaz forog is miközben köröz. 
(csak a kiskondás szerint iszonyatos tehetetlenséguek a mozdonyok, 
ha c közeli a sebességük)

>amikor a forgas dinamikajarol ertekezel, akkor azt a nagyon 
>merev kullot ovatosan kell kezelni. Vegtelenul merev kullo nincs.

E kitételem oka, a küllok mechanikai deformációjából 
fakadó 'energia/tömeg' bonyodalmak elkerülése. De kimaradt, hogy
a küllok töve lehet kissé hajlékony. (Ha a kerék átméroje elég 
nagy, akkor nagyon alacsony fordulatszám mellett is elérheto a 0.75c 
kerületi sebesség anélkül, hogy a centrum közeli 'nyújtottsággal' 
törodni kéne. Utóbbit a kerület mentén beiktatott összenyomott rugók 
okozzák, melyek próbálják elszakítani, a külloket, 0.75c alatt)

>Es arra is gondolni kell, hogy a megforgatott kerek atmeroje nem
>biztos, hogy ugyanannyi, mint az alloe ...

Igen,  szokványos kerekek kerülete mentén csakis húzófeszültség 
ébred kontrakció esetén axiálisan, s ennek folyománya, hogy az 
átméro csökkenni akar. Könnyen deformálható anyag esetén ez volna. 
De én direkt másféle kereket akartam! :)

Ha neutroncsillagot veszünk, melyben óriási kell legyen az axiális
nyomófeszültség (is), akkor a kérgében ez annál inkább oldódik, minél 
nagyobb fordulatszámu a test. 10km átméroju és 100Hz-en forgó 
esetén kb. 1%c az egyenlítoi kerületi sebesség - azaz már enyhén 
jelentkezik a kéreg kontrakciója, ami az axiális belso 
nyomófeszültséget csökkenti.
(rugós-kerekes példámmal analóg módon  'a nyomórugók kissé 
ernyedté váltak') 
Ez a belsoenergia átalakulás - a tehetetlenségi nyomaték 
relativisztikus növekedése 'ellen dolgozik' szerintem, amennyiben a 
csillag szögsebessége növekedne.  

A jövo héten talán még az eddigieknél is'vadabb' dolgokat 
szándékozom írni, részben a kerék téma folytatásaként, feltéve hogy 
nem hátráltat megint észérveket teljességgel nélkülözo nagymellényu 
kellemetlenkedo.   (Úgy néz ki divat lett színvonal-rontásással 
vádolgatni, magánban is )

Üdvözlettel, Zoli

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS