Kedves Listatagok!
Eddig vártam, hátha belemegy a vitapartnerem a témaváltásba, de
tévedtem. Úgy látszik, hogy nem akar engem az agykontroll rejtelmeibe
bevezetni.
Ezért kénytelen vagyok én összegyűjteni a gondolataimat, annak
reményében, hogy érkeznek majd értékes hozzászólások és trükkök a
tanulással kapcsolatban.
Az alapállás az volt, hogy a diák kézbe vesz egy könyvet, amit meg kell
tanulnia.
Megpróbálom a problémát körbejárni.
1. Előzmények
Ebben a szakaszban diákunk kézbe veszi a könyvet, és elkezd
morfondírozni rajta. Ilyesmi gondolatok juthatnak az eszébe:
- Hogyan fogom én ezt megtanulni?
- Hogyan lehetne a leggyorsabban megtanulni?
- Mi a fenének találták ezt ki egyáltalán?
- Erre én alkalmatlan vagyok, stb.
Ahhoz, hogy a tanulás eredményes legyen, először is motiváció kell. A
legjobb az, ha érdekel a téma, de jobb híján az is megteszi, hogy
vizsgázni kell belőle.
Itt már eldől az, hogy a feltett kérdésekre milyen választ ad magának a
nebuló.
Erős motiváció esetén az első két kérdésre kezdi el a módszereket
kidolgozni. Kevésbé meggyőző motiváció esetén sem szabad, hogy az
utolsó két kérdésre negatív választ adjunk. Itt jön be az agykontroll
hatása. Pozitív állításokkal, elmetükre technikával, (és nadis
eszközökkel is) stb. fel kell tuningolni a motivációt arra a szintre, hogy
az eredményes tanulás egyáltalán elkezdődhessen.
Néhány ötlet a pozitív állításokhoz:
- Kiváló a memóriám. Kiváló a logikám. Szeretek tanulni. Érdekel ez az
anyag. Nagyon könnyen és gyorsan tanulok. Rendkívül jó a
felfogóképességem. Könnyűek a feladatok. Minden feladatot meg tudok
oldani. Tele vagyok ötletekkel. stb.
Már ebben az előkészületi szakaszban el kell döntenünk azt is, hogy
hányasért szállunk ringbe. Ezt is fel kell venni a pozitív állításaink közé.
2. Előkészületek
Ki kell dolgozni a tanulási stratégiát. Számba kell venni, hogy milyen
módszereink állnak rendelkezésre, de azt is el kell döntenünk, hogy
melyik módszerrel próbálkozzunk.
A villámolvasást semmiképpen sem szabad mellőzni, ez mindég
szerepeljen az eszköztárunkban. Erről már írtam a listára, és ezt újra
közölni fogom, hogy mindenkinek összeállhasson a kép.
Össze kell számolni, hogy mennyi idő áll rendelkezésünkre. Az anyagot
annyi részre célszerű osztani, ahány napot tanulással kívánunk tölteni.
Ezt a tervet csak túlteljesíteni szabad, alatta tilos megállni, mert akkor
ellinkeskedi az ember az idejét.
Logikus anyagok tanulásakor célszerű a bizonyításokat, levezetéseket
átrágni, majd önállóan végig csinálni.
Lehet vázlatot is készíteni, de nem szabad belefolyni abba, hogy
minden fontos, hanem mérlegelni kell. Egy tömör mondatnál többet ne
írjunk le a felsorolásokhoz. Lehet ábrákat, vagy folyamatábrákat
készíteni, vagy csak valami kis piktogrammot kiagyalni a vázlatpont
mellé.
Ömlesztett, vagy nehezen emészthető rizsás tantárgyak esetében
(mint pl. a filozófia, Lenin összes, vagy akármelyik ilyen híresebb
agyalgó művei) célszerű az anyagot átolvasni.
Nem baj, ha nem minden világos, összkép legyen róla, a hézagokat
pedig szépen kidumálja az ember.
Az első olvasásnál alá kell huzigálni a lényeget, a lap szélére !!!, !!, !
jeleket célszerű rakni a fontosság függvényében. Persze lehet
jegyzetelni is ugyanide.
Ömlesztett, kevésbé struktúrált szerkezetű anyagot soha életemben
nem jegyzeteltem ki lapra. Mégpedig azért, mert gyorsan kell tanulni,
de az írás az nagyon lassú művelet. (Márpedig, ha a tanulás elhúzódik,
elvész az élmény.)
Az írást ilyenkor a nagyon komplikált, féloldalas körmondatok
kibogozására használtam tanulásaim során.
(pl. az EU döntéshozatali eljárásához célszerű saját folyamatábrát
készíteni.)
Az ömlesztett anyag tanulásához soha nem kezdtem villámolvasás
nélkül! Csak a villámolvasással lehet azt a kevés fontosat pillanatok
alatt megtalálni, amire igazán szüksége van az embernek. (Ez majd a
villámolvasásról szóló levelemben részletesen is benne lesz.)
A következő olvasásnál már csak az aláhúzott, vagy fontossági jelekkel
ellátott részeket bőven elegendő elolvasni. A harmadik olvasásnál (ha
még erre is sor kerül), már csak a felkiáltó jeles részeket is elég átnézni.
3. A tanuláshoz szükséges alapismeretek
Az agy tanulás közben új kapcsolatokat alakít ki. Ezek a kapcsolatok
tárolják az ismereteket. (Érdemes egyszer végignézni a Tantrükk c.
anyagot is, hogy tisztába kerüljünk a folyamatokkal, és ötleteket
kapjunk.)
Azzal is tisztában kell lennünk, hogy a tanulást bizonyos
testgyakorlatok elősegítik. (Ebben nem igazán vagyok járatos, mert
nekem nem volt szükségem rá. Maximum néhány fekvőtámaszig
jutottam.)
A tanulást serkenti pl. a sárga szín is. Célszerű magunkat ilyenkor ezzel
a színnel körül venni. (Még a lámpába is vehetünk sárga izzót.)
Maga a tanulás akkor megy jól, ha mindkét féltekénk aktív. Erre azért
van szükség, mert a bal (racionális) félteke segítségével bejut az
anyag, ill. tudatosul, de a jobb félteke segítségével lehet hozzárendelni
képeket, sztorikat, stb. (Valahogy úgy, mint amikor az ember a
memóriafogasokat használja.)
A nadisok körében elterjedt a hemisync nevezetű tanfolyam, amit az
agyféltekék összehangolására találtak ki. Speciális technika,
speciálisan összeállított zenék segítségével érik el ezt a hatást.
A tanulást serkenti a lágy aláfestő zene is, mert ez aktivizálja a jobb
féltekét, és relaxációhoz hasonló állapotot hoz létre.
Itt az a lényeg, hogy nekünk tetsszen, és ne tartalmazzon
énekhangot, a ritmusa pedig andalító legyen. Ne legyen benne
hangerő-hullámzás, mert az figyelemelterelő. Ha valaki szereti a
klasszikus zenét, akkor a 60 ütemes barokk zenét érdemes használni.
(Ellenkező ízlés esetében nagyon tudom ajánlani Vangelist. Amikor a
levélírásokat elkezdtem, néhányan kértek tőlem meditációs zenéket.
CD-n küldtem, csak kedvező visszajelzések érkeztek róla. Ebből is lehet
válogatni.)
Ezzel kapcsolatban Lozanov végzett egy híres kísérletet. Neurotikus és
egyéb pszichológiai panaszokkal küzdő embereket szedett össze.
Kiválasztott egy olyan nyelvet, amit ezek az emberek egyáltalán nem
ismertek, és még a környezetükben sem volt lehetőség magánórákra
járni.
Lágy aláfestő zene kíséretében (relaxálás közben) felolvasták a
szavakat, és figyelték, hogy mennyit jegyeznek meg belőle.
Először nagyon könnyen eljutottak a napi 500 szó megtanulásához.
Átlagosan 98%-os helyességgel tudták visszamondani. Aztán ezekből
az emberekből válogatva előbb ezer, majd újabb válogatás után napi
4000(!!! négyezer!!!) szót is képesek voltak megtanulni.
(Mellékhatásként még a tüneteik is enyhültek, vagy teljesen meg is
szűntek!)
Aztán véget ért a kísérlet egyik szakasza. Szélnek engedték az
embereket. Aztán egy hónap múlva ismét behívták őket. Ekkor 70%
körüli eredménnyel emlékeztek a szavakra.
Egyetlen ismétlés után azonban újra 98%-ra álltak be!
Távlatok tehát vannak!
A nadis technikák között van kifejezetten tanulás-, és memóriaserkentő
is. Ez önmagában szinte minden előkészületet pótol.
Ezen felül lehetőség van bizonyos események számunkra kedvező
bekövetkezésének megtámogatására is. Bár sima mezei elmetükre-
technikával is közelítőleg azonos eredmény érhető el, de ha
kombináljuk a kettőt, akkor még jobb, mert erősítik egymást.
Mostmár talán mindent leírtam, amiről tudnunk kellett.
Elérkeztünk tehát oda, hogy végre elkezdhetjük a tanulást. Itt
azonban most be is kell fejeznem a levélírást, mert úgysem jelenne
meg. (199 sor felett visszadobja a szűrő.)
A következő levélben még egyszer felelevenítem az általam használt
írásos programmódszert, majd a konkrétumok következnek.
Villámolvasás, és egy javaslat a matekozásra.
Sok időm nincs mostanában, de remélhetőleg az igényeitek szerint
tudok majd az eddigiekhez hozzátenni, vagy esetleg kérdésekre
válaszolni. (A listára írjatok.)
Nagyon örülnék, ha más is hozzászólna a témához. Tudom, hogy
vannak köztetek kiváló szakemberek, mint pl. Lovass Laci, de lehetne
még sorolni másokat is. (És azt kérem, hogy senki ne sértődjön meg,
amiért éppen nem említettem a nevét, hanem inkább szóljon hozzá!).
Baráti üdvözlettel:
István (Borsodból)
|