Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AGYKONTROLL 2160
Copyright (C) HIX
2004-08-09
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Tanulas 1. (mind)  176 sor     (cikkei)

+ - Tanulas 1. (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Listatagok!

Eddig vártam, hátha belemegy a vitapartnerem a témaváltásba, de 
tévedtem. Úgy látszik, hogy nem akar engem az agykontroll rejtelmeibe 
bevezetni.
Ezért kénytelen vagyok én összegyűjteni a gondolataimat, annak 
reményében, hogy érkeznek majd értékes hozzászólások és trükkök a 
tanulással kapcsolatban.

Az alapállás az volt, hogy a diák kézbe vesz egy könyvet, amit meg kell 
tanulnia.

Megpróbálom a problémát körbejárni.

1. Előzmények
Ebben a szakaszban diákunk kézbe veszi a könyvet, és elkezd 
morfondírozni rajta. Ilyesmi gondolatok juthatnak az eszébe:
- Hogyan fogom én ezt megtanulni?
- Hogyan lehetne a leggyorsabban megtanulni?
- Mi a fenének találták ezt ki egyáltalán? 
- Erre én alkalmatlan vagyok, stb.

Ahhoz, hogy a tanulás eredményes legyen, először is motiváció kell. A 
legjobb az, ha érdekel a téma, de jobb híján az is megteszi, hogy 
vizsgázni kell belőle.
Itt már eldől az, hogy a feltett kérdésekre milyen választ ad magának a 
nebuló.

Erős motiváció esetén az első két kérdésre kezdi el a módszereket 
kidolgozni. Kevésbé meggyőző motiváció esetén sem szabad, hogy az 
utolsó két kérdésre negatív választ adjunk. Itt jön be az agykontroll 
hatása. Pozitív állításokkal, elmetükre technikával, (és nadis 
eszközökkel is) stb. fel kell tuningolni a motivációt arra a szintre, hogy 
az eredményes tanulás egyáltalán elkezdődhessen.

Néhány ötlet a pozitív állításokhoz:
- Kiváló a memóriám. Kiváló a logikám. Szeretek tanulni. Érdekel ez az 
anyag. Nagyon könnyen és gyorsan tanulok. Rendkívül jó a 
felfogóképességem. Könnyűek a feladatok. Minden feladatot meg tudok 
oldani. Tele vagyok ötletekkel. stb.

Már ebben az előkészületi szakaszban el kell döntenünk azt is, hogy 
hányasért szállunk ringbe. Ezt is fel kell venni a pozitív állításaink közé.

2. Előkészületek
Ki kell dolgozni a tanulási stratégiát. Számba kell venni, hogy milyen 
módszereink állnak rendelkezésre, de azt is el kell döntenünk, hogy 
melyik módszerrel próbálkozzunk.

A villámolvasást semmiképpen sem szabad mellőzni, ez mindég 
szerepeljen az eszköztárunkban. Erről már írtam a listára, és ezt újra 
közölni fogom, hogy mindenkinek összeállhasson a kép.

Össze kell számolni, hogy mennyi idő áll rendelkezésünkre. Az anyagot 
annyi részre célszerű  osztani, ahány napot tanulással kívánunk tölteni.
Ezt a tervet csak túlteljesíteni szabad, alatta tilos megállni, mert akkor 
ellinkeskedi az ember az idejét. 

Logikus anyagok tanulásakor célszerű a bizonyításokat, levezetéseket 
átrágni, majd önállóan végig csinálni.
Lehet vázlatot is készíteni, de nem szabad belefolyni abba, hogy 
minden fontos, hanem mérlegelni kell. Egy tömör mondatnál többet ne 
írjunk le a felsorolásokhoz. Lehet ábrákat, vagy folyamatábrákat 
készíteni, vagy csak valami kis piktogrammot kiagyalni a vázlatpont 
mellé.

Ömlesztett, vagy nehezen emészthető rizsás tantárgyak esetében 
(mint pl. a filozófia, Lenin összes, vagy akármelyik ilyen híresebb 
agyalgó művei) célszerű az anyagot átolvasni.
Nem baj, ha nem minden világos, összkép legyen róla, a hézagokat 
pedig szépen kidumálja az ember.
Az első olvasásnál alá kell huzigálni a lényeget, a lap szélére !!!, !!, ! 
jeleket célszerű rakni a fontosság függvényében. Persze lehet 
jegyzetelni is ugyanide.

Ömlesztett, kevésbé struktúrált szerkezetű anyagot soha életemben 
nem jegyzeteltem ki lapra. Mégpedig azért, mert gyorsan kell tanulni, 
de az írás az nagyon lassú művelet. (Márpedig, ha a tanulás elhúzódik, 
elvész az élmény.) 
Az írást ilyenkor a nagyon komplikált, féloldalas körmondatok 
kibogozására használtam tanulásaim során.
(pl. az EU döntéshozatali eljárásához célszerű saját folyamatábrát 
készíteni.)

Az ömlesztett anyag tanulásához soha nem kezdtem villámolvasás 
nélkül! Csak a villámolvasással lehet azt a kevés fontosat pillanatok 
alatt megtalálni, amire igazán szüksége van az embernek. (Ez majd a 
villámolvasásról szóló levelemben részletesen is benne lesz.)

A következő olvasásnál már csak az aláhúzott, vagy fontossági jelekkel 
ellátott részeket bőven elegendő elolvasni. A harmadik olvasásnál (ha 
még erre is sor kerül), már csak a felkiáltó jeles részeket is elég átnézni.

3. A tanuláshoz szükséges alapismeretek
Az agy tanulás közben új kapcsolatokat alakít ki. Ezek a kapcsolatok 
tárolják az ismereteket. (Érdemes egyszer végignézni a Tantrükk c. 
anyagot is, hogy tisztába kerüljünk a folyamatokkal, és ötleteket 
kapjunk.) 

Azzal is tisztában kell lennünk, hogy a tanulást bizonyos 
testgyakorlatok elősegítik. (Ebben nem igazán vagyok járatos, mert 
nekem nem volt szükségem rá. Maximum néhány fekvőtámaszig 
jutottam.)

A tanulást serkenti pl. a sárga szín is. Célszerű magunkat ilyenkor ezzel 
a színnel körül venni. (Még a lámpába is vehetünk sárga izzót.)

Maga a tanulás akkor megy jól, ha mindkét féltekénk aktív. Erre azért 
van szükség, mert a bal (racionális) félteke segítségével bejut az 
anyag, ill. tudatosul, de a jobb félteke segítségével lehet hozzárendelni 
képeket, sztorikat, stb. (Valahogy úgy, mint amikor az ember a 
memóriafogasokat használja.)
A nadisok körében elterjedt a hemisync nevezetű tanfolyam, amit az 
agyféltekék összehangolására találtak ki. Speciális technika, 
speciálisan összeállított zenék segítségével érik el ezt a hatást.
 
A tanulást serkenti a lágy aláfestő zene is, mert ez aktivizálja a jobb 
féltekét, és relaxációhoz hasonló állapotot hoz létre.
Itt az a lényeg, hogy nekünk tetsszen, és ne tartalmazzon 
énekhangot, a ritmusa pedig andalító legyen. Ne legyen benne 
hangerő-hullámzás, mert az figyelemelterelő. Ha valaki szereti a 
klasszikus zenét, akkor a 60 ütemes barokk zenét érdemes használni. 
(Ellenkező ízlés esetében nagyon tudom ajánlani Vangelist. Amikor a 
levélírásokat elkezdtem, néhányan kértek tőlem meditációs zenéket. 
CD-n küldtem, csak kedvező visszajelzések érkeztek róla. Ebből is lehet 
válogatni.) 

Ezzel kapcsolatban Lozanov végzett egy híres kísérletet. Neurotikus és 
egyéb pszichológiai panaszokkal küzdő embereket szedett össze. 
Kiválasztott egy olyan nyelvet, amit ezek az emberek egyáltalán nem 
ismertek, és még a környezetükben sem volt lehetőség magánórákra 
járni.
Lágy aláfestő zene  kíséretében (relaxálás közben) felolvasták a 
szavakat, és figyelték, hogy mennyit jegyeznek meg belőle. 
Először nagyon könnyen eljutottak a napi 500 szó megtanulásához. 
Átlagosan 98%-os helyességgel tudták visszamondani. Aztán ezekből 
az emberekből válogatva előbb ezer, majd újabb válogatás után napi 
4000(!!! négyezer!!!) szót is képesek voltak megtanulni.
(Mellékhatásként még a tüneteik is enyhültek, vagy teljesen meg is 
szűntek!)

Aztán véget ért a kísérlet egyik szakasza. Szélnek engedték az 
embereket. Aztán egy hónap múlva ismét behívták őket. Ekkor 70% 
körüli eredménnyel emlékeztek a szavakra. 
Egyetlen ismétlés után azonban újra 98%-ra álltak be!
Távlatok tehát vannak!

A nadis technikák között van kifejezetten tanulás-, és memóriaserkentő 
is. Ez önmagában szinte minden előkészületet pótol. 
Ezen felül lehetőség van bizonyos események számunkra kedvező 
bekövetkezésének megtámogatására is. Bár sima mezei elmetükre-
technikával is közelítőleg azonos eredmény érhető el, de ha 
kombináljuk a kettőt, akkor még jobb, mert erősítik egymást.
 
Mostmár talán mindent leírtam, amiről tudnunk kellett.

Elérkeztünk tehát oda, hogy végre elkezdhetjük a tanulást. Itt 
azonban most be is kell fejeznem a levélírást, mert úgysem jelenne 
meg. (199 sor felett visszadobja a szűrő.)

A következő levélben még egyszer felelevenítem az általam használt 
írásos programmódszert, majd a konkrétumok következnek. 
Villámolvasás, és egy javaslat a matekozásra.

Sok időm nincs mostanában, de remélhetőleg az igényeitek szerint 
tudok majd az eddigiekhez hozzátenni, vagy esetleg kérdésekre 
válaszolni. (A listára írjatok.)

Nagyon örülnék, ha más is hozzászólna a témához. Tudom, hogy 
vannak köztetek kiváló szakemberek, mint pl. Lovass Laci, de lehetne 
még sorolni másokat is. (És azt kérem, hogy senki ne sértődjön meg, 
amiért éppen nem említettem a nevét, hanem inkább szóljon hozzá!).

Baráti üdvözlettel:

István (Borsodból)

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS