Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX HANG 985
Copyright (C) HIX
2000-12-17
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Radiozas (mind)  68 sor     (cikkei)
2 rockzenekar hangositasa (mind)  29 sor     (cikkei)
3 Cura (mind)  10 sor     (cikkei)
4 RE: Hazimozi, DVD, tobbcsatornas hang (mind)  55 sor     (cikkei)

+ - Radiozas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Rendszeresen hallgatom a Bartok radio esti elo kozvetiteseit, idonkent, ha
idom engedi, meg a delutani Marvany termi, 6-os studios "helyi"
hangversenyeket is. Ha CD -t vagy akar LP -t jatszanak le, leginkabb
hatterzenekent tudom hallgatni, ezzel szemben jonehany elo kozvetites ahogy
mondani szokas, oda szogez a szekbe. Igy volt ez tegnap este is, amikor a
MET -bol kozvetitettek Wagner A bolygo hollandi -jat, egyutt lekesedtem a
new-york -i kozonseggel. Bar Wagner operai tobb kiadasban is megvannak
otthon LP -n (Wolfgang Sawallisch -al a Phillips gondozasaban, Solti Gyorgy
1959 -es DECCA -s felvetelei, valamint egy - ket opera a Hungaroton es
Supraphon kiadasaban), igy van osszehasonlitasi alap ahhoz a
megallapitashoz, hogy a jo radios elo hangverseny is tud akkora, vagy
nagyobb oromet okozni, mint az LP -s felvetelek. Ezzel most nem vitat akarok
provokalni, hogy melyik is a jobb media es miert - inkab ne merjuk ki
centimeterrel -, ha valaki hallgatott mar radiot, es az elvarazsolta, az
megerti miert vagyok tuner manias.

A radios kozvetitesek elvezetehez persze nem art egy jo tuner. Vegig is
probaltam az evek soran jo nehenyat. Most csak azokat sorolom fel, amiket
othoni korulmenyek kozott, legalabb egy-ket napig ki tudtam probalni, vagy
hosszab-rovidebb ideig a tulajdononban voltak. Kezdenem a digitalisakkal
hangolasuakkal. Marantz, Denon TU425RD, Sony SA5ES, Onkyo, Arcam Alpha 7,
Harman/Kardon TU950, Thorens (L'auditer: ez ket csovet is tartalmazott, egy
kirakatuveg mogott latvanyosan bemutatva, mindamellet a hangja nem  utalt
csoves keszulekre), Mission Cyrrus FM7, Quad FM4, Micromega. Nem mindegyik
tipus elnevezesere emlekszem mar pontosan, de altalaban az itthon kaphato
legerosebb tipusok voltak. Korulbelul egy evig hasznaltam egy Restek tunert,
amely rendelkezett a high-end eszkozhoz kapcsolhato osszes stilusjeggyel:
egyedi, kezi gyartasu keszulek volt, bombasztikus kinezettel, nemigen
tartalmazott Japan IC -ket, tranzisztoros felepitesu volt, ugy tiz kilo
lehetett tap nelkul, az meg me'g kulon ketto. Jo draga is volt. A
tavvezerloje (mert az is volt neki) massziv aluminium ontveny, ha raejtem a
labamra, biztos nem uszom meg gipszeles nelkul. Allitolag a keszitoje
tervezett jo nehany europai hig-end tunert, mindig oda ment, ahol eppen
radiot kellett fejleszteni. Osszevetve az elobbi keszulekekkel, jol is
szolt.

Aztan a regi, 70 -es evekben kifejlesztett, me'g analog hangolasu
keszulekekre hivtak fel a figyelmemet, es meghallgattam egy-ket keszuleket.
Ezek hangja annyira megtetszett, hogy egy szerencses pillanatomban eladtam a
Resteket, es atvaltottam analogra. Ugy tunik nekem, hogy mig a tunerek
nagyot fejlodtek az utobbi 20-30 evben a hasznalhatosagot illetoen
(programozhato allomasok az egyedi analog hangolas helyett, AFC, RDS, EON,
tavvezerlo stb.), addig a hangminoseg hatterbe szorult. Es amelyek a
hangminoseget celoztak meg - ld. Restek -, azok is konnyen elverzenek
egy-egy regi, ma mar legendas tunerrel osszehasonlitva. A legutobbi
Audio -ban olvashattok egy attekinto cikket az elmult par evtized hires
radioirol.

Nekem most ket analog tunerem is van. Az egyik egy Revox A76 -os. Ez nem egy
kulonosen ritka darab, eleg sokat gyartottak belole, es Magyarorszagon is
van belole jo nehany (en is itthon vettem). Nem tul draga, eleg
tisztessegesen szol, zeneileg nyugodtan osszevetheto a fenti digitalis
hangolasu radiok barmelyikevel. A masik egy Yamaha CT7000 -es, ez mar nem
terem minden bokorban, amolyan "gyu''jto"k keszuleke". Amerikabol vettem,
eredetileg 110 V -os keszulek volt. A 70 -s evekben keszult, azota is a
Yamaha legnagyobb tunere. A vicc az, hogy a 25 eves keszulekhez meg mindig
lehetett eredeti gyari tapot kapni, igy konnyen atalakithato volt 240 Voltra
!

A Revoxot es tobb Japan gyartmanyu neves oreg keszulekeket mar meghallgattam
(peldaul a Technics - igaz jo regen - kepes volt tobb, nagyon jo hangu,
kimondottan audiofil tunert gyartani), azonban az amerikai felhozatalt nem
ismerem. Ha tud valaki kis hazankban olyan megszallottrol, akinek neves
amerikai tunere van (Day Sequerra, Marantz, McIntosh, Scott, Fisher), azt
arra kerem, hozzon ossze vele. Persze a legendas meromuszergyarto, a nemet
Rhode - Schwarz tunere is erdekelne egy meghallgatas erejeig.

Udv mindenkinek: Feri
+ - rockzenekar hangositasa (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

A hétvégén kezdő zenekarommal léptünk fel egy tornateremben,
és mit ne mondjak- a hangosítás minősége erősen lerontotta az
összhatást.
A terem akusztikája nem éppen ideális volt, de a monitorozás valahogy
teljesen el volt rontva.
Eddig csak kisebb helyeken léptünk fel, és ott nem volt külön monitor,
legalábbis  ugyanaz szólt rajta mint kifelé,
így maximum a mikrofongerjedések okoztak problémát, de mindenesetre
éreztük hogy mit játszunk.
Ilyen nagyobb teremben úgy tudnám elképzelni a dolgot, hogy a
monitorhangfalaknak  teljesen
el kellene nyomniuk a nagy hangfalakat, viszont akkor mi lesz az
énekesekkel?
Kevesebbet kevernek belőlük a monitorokra?
Nem tudom a hozzáértők ezt hogyan csinálják, akik csinálták ezt az
egészet, lehet hogy egyéb rendezvényeket
tudnak hangosítani, de rockzenekart nem.
Ha valaki csinált már hasonlót és kissé beavatna az ilyen problémák
megoldásába, szívesen venném.
Az lenne a legjobb, ha leírnátok lépésenként az elejétől, hogy hogyan
áll össze az egész szerkó,
mikor ti csináljátok, hogyan lehet lehetőleg minél hatékonyabban és
fájdalommentesen
nulláról eljutni oda hogy jól szóljon egy banda.

Aminek szólnia kell nálunk: 2 gitár, basszus, dob, hegedű, 2 ének,
szinti, esetleg akusztikus gitár.

A segítséget előre is köszi.
+ - Cura (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Felado :  [Hungary] irta:

>Sokat fikazzak itt-ott Jose Cura-t. Talan az is oka,
>hogy a media nyomja.

Imho a media nyomja, mert a kozonseg igenyli, a kozonsegnek tetszik. 
A fikazas nem csoda. Tul jo a hapsi. :-) lehet "eredetit",
"meglepot" irni rola.

Udv, Peter.
+ - RE: Hazimozi, DVD, tobbcsatornas hang (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hozzateve, hogy altalanossagban a hazimozit -kulonosen a mai
formajaban- fabol vaskarikanak tartom, a tobbcsatornas
formatumokban szvsz viszont nagy lehetosegek rejlenek.
Valoszinuleg nem a muszakilag legjobb megoldas fog elterjedni, es
sok ido kell, amig megtanuljak, hogyan kell csinalni/hasznalni
(mint ahogy a CD is nagyot fejlodott a kezdetek ota). De
a potencialis lehetoseg oriasi. Kommentarkent ide NYISSZantom
az alabbi interjureszletet:

LC >
The 16/44 Compact Disc format is 15 years old but many 
audiophiles still want it to be the standard for many years to come. 
Do you see any future or possible improvements for this format? 

BK >
You will be hearing better CDs when the origination medium is at
88.2 or 96K. We can still squeeze more quality out of the CD
format. But the real change will be surround sound. As much as I'll 
probably be dragged kicking and screaming into it, I foresee a data
rate reduced (data-compressed as opposed to linear PCM) multi-
channel (e.g., surround sound) format such as DTS or Dolby AC-3
taking over on CDs as soon as DVD with AC-3 starts taking over.
The consumers will already have the decoders, and will use them
to play AC-3 encoded CDs as easily as DVDs.

The reason I'll be kicking and screaming is that the recording
methods that I'm best known for (recording acoustic music direct to
2-track with no overdubbing) will have far less utility when
everyone has a surround system.
My 2-track recordings have wonderful ambience and space and
depth and on a good reproduction system are very hard to beat.
Then, someone comes along with a little less skill at 2-track, but
records with a pair of ambience mikes fed to surround speakers,
and *presto*, it sounds better because the ambience is spread
around in a more natural manner. 

In addition, although a good surround recording can sound much
more natural than a 2-channel recording, the techniques for
working in surround will by necessity be multitrack and require a lot
of overdubbing, except possibly for classical music and "naturally-
recorded jazz". The naturalness and spontaneity of the musician's
performance will give way to overdubbing techniques and so on to
take advantage of the extra channels.
In pop music, it's also very hard to record a pop group live as I do,
direct to 2 track, and a surround version may prove technically
impossible. We'll have to get into specialized and necessarily
artificial post-production techniques, I'm afraid, which I think will
be the end of the Katz-Chesky style of doing pop music without
overdubs.

LC-Lucio Cadeddu,TNT
BK-Bob Katz, 2xeres Grammy dijas, Digital Domain,
Chesky 1so embere (volt)

--Udv: szm

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS