1. |
Egy szocialis munkas elmenyei... (mind) |
18 sor |
(cikkei) |
2. |
Re: Bulgaria (mind) |
22 sor |
(cikkei) |
3. |
Spanyolorszag, Malaga (mind) |
55 sor |
(cikkei) |
4. |
Bulgaria part II (mind) |
117 sor |
(cikkei) |
|
+ - | Egy szocialis munkas elmenyei... (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Szaisztok!
A jovo hettol elkezdem tobb reszletben bekuldeni Fekete Bernadett
) beszamolit, amelyek az *Egy szocialis
munkas elmenyei Indiaban es a Fulop-szigeteken* cimet viselik.
Az eredeti szoveget mindenfele valtoztatas nelkul fogom kozreadni.
Az irasok nem kimondottan turista szemmel keszultek, de ugy
gondolom, hogy sokak szamara - akik teljes kepet szeretnenek kapni
egy adott orszagrol - erdekes lesz, annak ellenere, hogy eleg megrazo
reszek is szerepelnek a beszamolokban.
Bizom benne, hogy erdekesnek fogjatok talalni, mindamellett, hogy
hasonlo iras eddig meg nem volt olvashato ezen a listan. Biztosithatlak
Benneteket, hogy a felkavaro reszek ellenere is elmeny lesz olvasni
Betti utazasairol, tapasztalatairol.
LP
|
+ - | Re: Bulgaria (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Stevie ) irta a HIX UTAZAS #105-ben:
>Ezen a ponton oszlassunk el egy ujabb tevhitet: a
>pottyantos wc-k ideje lejart. Az utmenti vendeglokben,
>palyaudvarokon -praktikussaguk miatt - meg elofordulnak, de
>hivatalokban, vendeglatohelyeken, urambocsa' lakasokban mar
>teljesen attertek az angol rendszerre.
Emlekszem, hogy a '80-as evekben bulgariai nyaralasom soran
azon dobbentem meg leginkabb, hogy a Varna es Burgasz kozott
kozlekedo szarnyashajon - amelyet menet kozben neha rendesen
dobaltak a hullamok - is pottyantos WC volt. Helyi vasuton nem
utaztam, ezzel kapcsolatban nincsenek tapasztalataim, mivel
azidotajt egyaltalan nem volt az emlitett ket varos kozott vasuti
osszekottetes (azota vajon kiepult???), de az biztos, hogy a
Balkan Airlines jaratain ugyanakkor az itthon megszokott angol WC
volt mar akkoriban is. :-)
(Egyszer valaki meselte, hogy valahol Ny-Europaban is talalkozott
pottyantos WC-vel, de sajnos nem emlekszem, melyik orszagot
emlitette.)
LP
|
+ - | Spanyolorszag, Malaga (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Sziasztok Utazok !
Mindenekelott szeretnem megkoszonni a tanacsokat,
amelyekkel ellattatok a nyari, Malagara tervezett utazasunk
elott. Nehanyat kaptam maganba is, ha nem haragszotok meg
ram, okulaskeppen feltennek kozuluk kettot, ide a listara,
hatha hasznat veszitek. Norbert penteki hozzaszolasaval
szinte teljesen lebeszelt az autos turarol, azt hiszem,
megvarom meg az Utazas 2000 kiallitast, hogy pontos arakat
tudjak a szervezett utakrol. Viszont lenne egy kerdesem a
fiatalemberhez, aki az cimrol irt nekunk
Bul
gariarol. Felmerult nekunk is Gorogorszag, mint uticel,
de kocsival, mindenkeppen. (10 eves kadett, de nagyon
megbizhato.) Azt hiszem, Jugoszlavia feledheto, mint
tranzitorszag, marad Romania-Bulgaria. Bulgariaban milyenek
a tranzitviszonyok ? Kozbiztonsag ? Utak ? Benzinhez jutas,
ejjel-nappal ? Hallottam nehany remtortenetet kifosztott
autokrol, al-rendorokrol, szeretnem tudni, mi az igazsag !
Romaniarol van tapasztalatotok ? Melyik a legrovidebb ut
Thesszaloniki fele ? Mennyi ido a tranzit ? Erdemes
megszallni kozben ? (Nem szeretnek .. ) :)))
Most pedig ket tanulsagos hozzaszolas a spanyol uttal
kapcsolatban :
- Szamits a kovetkezokre: baromi draga autopalyadijak,
foleg Franciaorszagban, es Olaszban, ha nem autopalyan
megy, sokszor megy le a nap mig odaersz. Magas benzinarak
(bar a mai magyarokhoz kepest...) a gaz viszont olcso.
Szallas is draga (Nizza: min 10k huf/nap/fo, kb kollegium
szintu hotel). Inkabb menj kenyelmesen, gyorsan repulovel,
fogsz tudni autot berelni napi 10kHUFert, v
agy esetleg
kevesebbert is (alq)!!! Tavalyi tapasztalatok, Monacoig
mentunk le kb 17-18 ora alatt Debrecenbol. 3an vezettunk, a
vegere mindnki kidolt. Ja, Ausztriaban az alagutakban
beepitett trafipaxok vannak!!! 80 km/h!!! –
- Egyszer igy voltunk a csaladdal, es nem bantuk meg. Az
iroda a fakultativ programokon szeret keresni, de azokat
(es meg tobbet) mi berelt kocsival oldottuk meg. Joval
olcsobb volt, mint idehaza. Torremolinosban laktunk, harom
HEV megallora Malagatol. Kozben kocsival bejartuk Cadizt,
Sevillat, Cordobat, Rhondat, Nerjat, Granadat.-
A Gorogorszagig tarto tranzittal kapcsolatban, ha
kerhetnem, tovabbra is ide a listara irjatok, mert a WEB
eleresem korlatozott, viszont a listara fel vagyok
iratkozva !
Koszi : Nikolett
|
+ - | Bulgaria part II (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Szoval, tegnap az autoknal hagytuk abba a Bulgariarol szolo
ertekezest, ma akkor folytassuk innen. >>>
Regebben sok kifogas erte a rendorok faragatlan modorat,
meg persze az igazsagtalan bunteteseket. Nos, a rendorseget
mostanaban igencsak gatyaba raztak. Bar rengeteg helyen
merik a sebesseget, a helyszinen nem buntetnek. A kulfoldiek
az orszagba valo belepeskor kapnak egy ugynevezett
"statisztikai kartyat," es a rendorok arra pecsetelnek
szabalysertes eseten. Az orszag elhagyasakor a hataron kell
fizetni a buntetest. Gyorshajtasert a tipikus buntetes 5-10
leva. De ezt is el lehet kerulni: be kell tartani a
sebessegkorlatozast es kesz. Ha a lakott teruleten 50-nel
megy valaki, azzal nem fognak nekiallni kotozkodni. Az 51 az
mar veszelyes lehet… De legalabb mar nem a lenyulando
ellenseget latjak a kulfoldi autosban.
A neha tulbuzgo rendorokon kivul az utak allapota neheziti
meg a kozlekedok eletet. A magyar utviszonyokat szokas
szidni, de aki a magyar utakban kivetnivalot talal, az meg
nem ismeri a bolgar viszonyokat. A fo gond az utepiteskor
alkalmazott technologiak alacsonyrendusegeben keresendo. Nem
vagyok utepito-mernok, de vak sem: az az utszakasz, amit
tavaly marciusban ujitottak fel Pernik es Szofia kozott, az
idei tel vegere ujra szinte jarhatatlanna valt a sok katyu
miatt. Hogy egy uj ut meg egy evet se birjon ki, ahhoz
bizony nagyon trehany munkat kell vegezni es/vagy rengeteg
alapanyagot kell kisporolni. Ezzel egyutt, nem lehetetlen
Bulgariaban autozni, csak meg kell szokni, hogy az ut
gyakran nem tukorsima, es kulon figyelni kell az alattomos
katyukra, kulonosen december es aprilis kozott. A tavasz
vegere altalaban befoldozzak az utakat, es a kovetkezo
fagyokig nincs is gond.
Fel szokott meg merulni, hogy Bulgariaban allig
felfegyverzett marcona maffiozok fosztogatjak a kulfoldi
autosokat, viszik az autojukat, adott esetben jol
megeroszakoljak a noket, es meg az eletuk is veszelyben van.
Ez kerem szepen a legnagyobb hujeseg, amit valaha hallottam,
macimese.
A vonatok, buszok szinten biztonsagosak, legalabbis semmivel
sem veszelyesebbek, mint Magyarorszagon. Esznel kell lenni,
ennyi a trukk. Ha peldaul kimegyunk a vonatfulkebol, nyilvan
nem hagyjuk benn az ertekeinket. A fo gond a vonatoknal a
lassusag (a multkor egy kozonseges eticsiga 25 percet vert
rank a Blagoevgrad-Szofia viszonylatban), a tavolsagi
buszoknal pedig a menetrend hianya. Nagyjabol ugyan lehet
tudni, hogy mikor indul a busz, de ha mar elobb megtelik, el
is indul. Ha viszont nincs elegendo utas, fel orat is
acsorog meg a buszpalyaudvaron, hatha. A nagyvarosok kozotti
buszjaratok persze precizebbek.
Szofiaban es a nagyvarosokban (Varna, Burgasz, Plovdiv) a
tomegkozlekedes is letezo fogalom, igaz a jaratok ritkak,
lassuak es tomottek, ejszaka pedig gyakorlatilag semmi sem
jar. Viszont a taxizas nem draga: egy kilometer nem dragabb
fel levanal (~65 forint), az is csak ejszaka. A varosok tele
vannak taxival, amiket kotelezo elenk sargara festeni.
Tiszta Amerika! ;-) A taxisoforok megkiserelhetik atverni az
idegent, de tapasztalatom szerint a pragai kollegak sokkal
durvabbak.
A nyelvek kozul az angol a sztar a fiatalok kozott, az
idosebbek kozul nemetul beszelnek sokan. Az oroszt
gyakorlatilag mindenhol megertik, es a bolgart is lehet
kovetni az oroszbol kiindulva. Maga a bolgar nyelv nem
ordongosseg, bar a szlav nyelvek kozott eleg specialis. A
mellekneveket es a foneveket nem ragozza, van viszont
hatarozott nevelo es letige. Sok a torok eredetu szo,
csakugy mint a magyarban, igy a kovetkezo bolgar szavakhoz
peldaul nincs szuksegunk szotarra: pulyka, szablya, baksis,
pogacsa, macska (na jo, ez a ketto val'szeg inkabb szlav),
vicc, haver stb.
A legnagyobb furcsasag persze az "igen" es a "nem" jelzese:
a fejukkel pont forditva csinalnak, mint Magyarorszagon.
Tehat a "nem" jelzese egy eroteljes bolintas, mig az
"igen"-t a fejuk ingatasaval mutatjak. Konnyu belejonni,
kiveve amikor angolul beszelgetek valakivel. Olyankor neha
ra kell kerdezni: ez egy bolgar nem volt, vagy egy angol
igen?
Vegezetul egy par szo a gazdasagi, politikai helyzetrol. Az
orszag gazdasaga meg tavol all attol, hogy viragzonak
nevezhessuk. A fo gond a rendszervaltastol 1997 tavaszaig az
instabil politikai rendszer volt: nyolc kormany valtotta
egymast, mikozben a gazdasag szetesett. Lehet, hogy
hihetetlen, de a kilencvenes evek elejen az atlagkereset es
a GDP magasabb volt Bulgariaban mint Magyarorszagon, viszont
97 elejere a bolgar GDP gyakorlatilag lenullazodott,
mikozben a hiperinflacio miatt a fizetesek elertektelendtek.
Van olyan ismerosom, aki akkoriban havi tiz dollart
keresett. Talan emlekeztek arra, hogy tomegtuntetesek,
utblokadok es a polgari engedetlenseg kulonbozo formai miatt
az akkori kormany 97 februarjaban lemondott. Az elorehozott
valasztasokat meg is nyerte az ellenzek, akik egyfajta
"technokrata" kormanyt alakitottak. Azota nyugi van es
gazdasagi novekedes, igaz csak modjaval. Tavaly 2%-os volt a
gazdasagi novekedes. Az agyatlan burokracia es a korrupcio
meg mindig sulyos gond, es tobbek kozott a privatizaciot is
hatraltatjak. Igaz, a kulfoldi befektetok hangulatanak az
sem tesz jot, hogy a szomszedos orszagokban idonkent bombak
potyognak. Valami azert elkezdodott, ma is peldaul Shell
kutnal tankoltam (ugyanolyan a dizajn es az aruvalasztek
mint otthon), es a kornyekunkon a Hugo Boss-nak es a
Benetton-nak van egy-egy varrodaja. Szofiaban a mult heten
nyilt meg a masodik Metro aruhaz, mikozben a McDonald's is
sorra nyitja az etetoit.
Ha valakinek kerdese van, irjon maganba is es szivesen
valaszolok.
Stevie
PS: meg egy erdekes es - szvsz- objektiv leiras Szofiarol
itt: http://www.net.hu/narancs/9_39/eletmod2.html
|
|