Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX HANG 792
Copyright (C) HIX
2000-05-22
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 muFEJhallgato (mind)  23 sor     (cikkei)
2 forrashuseg-terhatas (mind)  117 sor     (cikkei)
3 Karmesterverseny 2. (mind)  81 sor     (cikkei)
4 Ez - az (mind)  9 sor     (cikkei)

+ - muFEJhallgato (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Agoston irta:
>>>Otthon aztan a villanyt leoltva az agyamon ulve komolyan
megijedtem, amikor azt hallottam, hogy valaki tolem balra 30-40 centire
elkezdi kicsomagolni a negro cukorkajat. A hatas tokeletes volt. Ugyanezt
hangdobozokon visszahallgatva nem mondhatom el. A felvetel laposkas lett.<<<

Hat igen, EZ az eljaras alkalmas az _eredeti_ informacio visszaadasara. Sajnos
kenyelmetlensege miatt (is) nem terjedt el. (A melyeket sem erezzuk igy, bar
egy sub ezen segit)
A hangdoboz (altalaban) ket darab membranja eli a sajat kis maganeletet
(legjellemzobben talan az impulzusvalaszokban es a fazisokban kalandoznak el)
a hang meg verodik osszevissza dobozrol, falakrol, plusz szep kis allohullamok
kelnek eletre a szobaban.
Nade mindez valodi, mozgo fizikai objektumokkal tortenik, es halla' a fu:l,
hogy ez sze'p. :) (es termeszetes) Igaz, hogy kozben az eredeti informacioba
beleszove a szoba+doboz rendszer sajathangjat  is hallgatjuk. Teljesen
semleges, "absolute fidelity" rendszernel a legkisebb erofeszites nelkul
bekerulnenk az _eredeti_ akusztikaba, azert errol meg szo sincs.
Szerintem a vinil se hordoz tobb/jobb informaciot, mint a CD, vagy foleg a DTS
(hiaba analog, azert behatarolt az LP felbontasa) hanem mechanikus mukodesi
elvebol fakadoan segit a fulnek. (persze egy bizonyos minosegi szint felett)

udv, Sanyi
+ - forrashuseg-terhatas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Felado :  [Hungary] irta:

>> Gondolod, hogy osztonosen csinaltak? :-)

>Empirikus megfontolasokbol, amire raontenek valamilyen muszaki szoszt.

Dehogy is. Csak a tudatos muszaki fejlesztesi elveket piacvedelmi
szempontokbol nem tehetik kozze. :-))) 

>> 3./ A forras gyengebb a valosagnal, ez nyilvan eletszeru, es vegul
>> is ez az egyetlen eset az erdekes a tema szempontjabol, mivel a
>> masik kettot kizartuk.

>A forras mindig megegyezik a valosaggal, csak szukebb meghatarozas.

Bocs, tudhattam volna a honlapodrol, hogy Te "forrasnak" a
felvetelkori elo zenet tekinted. En, mint szovegkornyezetbol
kiderulhetett volna "forrasnak" a musorforrast, azaz a hanglemezt
ertettem. Erre is vonatkozott minden froclim, hogy honnet lehet
tudni, hogy mi van a lemezen? Mert azt, hogy hogyan szol egy kurt a
Zeneakademian, azt lehet tudni, ha neha elmegy oda az ember.

>En azt is tagadom, hogy jo felvetelrol valosaghu hangot kapjunk. Hiszen az
>eszkozok lehetosegei nagyon alulmuljak a hangforras masolasahoz valo
>szuksegletet.

Az eszkozok lehetosegeirol leginkabb onnan tudunk, hogy nem szol ugy
a hangszorobol a zene, mint az eletben. Igy kisse korbenforgonak
tunik a hivatkozas. Vagy masvalami, muszaki lehetosegekre gondoltal?
Fenti kijelentesed korrekten ertelmezve tamadhatatlan, de nem allom
meg mindig hozzafuzni, hogy a valosag elegge megkozelitheto. Ha a
pilota nekem adna a cuccat, hat nem nagyon rohannek jobb hangert.
Nota bene a Danko Peter volt nemregiben a vendege, es abbeli
velemenyenek adott hangot, hogy operara, enekhangra a Martin Loganja
jobb, mint azok a sokmilkos ProAcok, amiket o arul, de zenekari
muvekre a ProAc jobb. Imho teved. Ketsegtelenul "hifisebbek", de az
imho szinezes. A Zeneakademian ugy szol a zenekar, mint a ML-on
hallani. Siman, kellemesen. Bar elismerem, hogy kis probateremben a
zeneszek [egeszen kozelrol] a ProAc hangjahoz kozelebbi hangot
hallhatnak. De ennekem nagyon megfelelnek a nezoteri kozeli szekek.
Nem beszelve a Vigadorol, ahol kifejezetten tompa a hang.

>> De ismetlem: honnan a fenebol lehet biztosan tudni, hogy mi van a
>> lemezen?

>Nem azt kell tudni, hogy mi van a lemezen. Hanem azt kell elerni, hogy a
>lejatszo rendszer a leheto legtobb informaciot adja vissza a felvetelrol.

Ez imho konnyen abba a csapdaba vezet, hogy minden pluszinformaciot
hasznosnak veszunk. Pedig nagyon konnyu olyan cuccot csinalni,
amelyik olyan informaciot "ad vissza", ami rajta sincs a lemezen.
[Kiemelt tranziensek, zorejek, stb.] Nem Alisca termekekre gondolok
itt, tehat ne vedd tamadasnak, csak elmeletileg irom.

> Imho a "hangzas" csak azert nem merheto, mert _meg_ nem talaltak meg
> hozza a szukseges meresi modszereket. Minden eddig ismert meresi
> modszer csak egyszeru jelekkel, [szelso esetben szinuszjelekkel] dolgozik,
> ami nagyon messze van a zenetol, nagyon rossz modell.

>A konzervativ makrofizikai meresi modszerekkel nem is fogjak soha merhetove
>tenni.

Es szerinted mivel lehetne? 

>Milyen modszerrol van itt szo?

A kontraszt tesztrol. Roviden vazoltam. Par napja javasolta a listan
valaki az URLt.

>Nem ezt irtam. A jobb berendezesen a gyengebb felvetelek is
>meghallgathatobbakka valnak. Viszont a jo felvetelek meg jobb hatasuak.

Ketsegtelenul.

>Sot a kulonbseg novekszik a jo es kevesbe jo felvetelek kozott.

Hat ez az ami ertelmezes kerdese. Szubjektiv. Szerintem nem. Egy
hallgathatatlan lemez, ha elvezhetove valik, akkor az nekem nagyobb
minosegjavulas, mint hogy a jo lemez meg jobban szol. Tehat a
felvetelek kozotti kulonbseg csokken. De ismetlem, errol nem lehet
vitazni.

>> Azt sem igazan ertem miert a kulonbozo lemezek kozotti kontrasztra
>> kell figyelni. Egy koplexebb zenemuben annyi kontraszt van a
>> rengeteg hangszer hagja kozott, hogy imho eppen eleg arra figyelni.
>> Mennyire kulonbozik a hegedu a bracsatol, a klarinet a flotetol,
>> stb?

>Ezt sem allitottam. 

Ez is a hivatkozott tesztben volt, nem Toled ideztem.

>En jelentettem ki, hogy valodi haromdimenzios terlekepzest elvileg ket
>csatornaval nem lehet realizalni.

>Zozo is irta:

>Mindezek helyett talan ujra kellene gondolni a megkovesedett sztereofonikus 
>felveteli es reprodukcios  rendszer terlekepzesi alkalmassagat, marcsak azert 
>is, mert anno a kifejlesztesekor sem  a _teljes erteku_  terlekepzes volt a 
>celja, hanem egyfajta  mu"terhatas, amolyan jopofa trukk, amit azota is csak 
>pofozgatnak, toldoznak-foltoznak, oriasi haszonnal!....

Nem kellene ujragondolni imho. Mert azert a sztereo elsosorban
zenehallgatasi celokat szolgal. Es arra, ha a cuccok jok,
tokeletesen megfelelo. Minden elmeleti pontatlansaga ellenere. A
zenehallgatot nem nagyon zavarja, ha egyes hangszereket fel meterrel
"arrabrol" hallja, mint ahogyan azok a felvetelkor elhelyezkedtek.
[Ezt egyebkent felvetelkor egyszeru odebbultetessel prekompenzalni
lehet.] Raadasul sok hangszernek, meg az elo koncerten sem hallani a
pontos helyet. Foleg egyes fafuvosokat. Es a nagyon melyhangu
rezeket. Hatarozottan figyelni szoktam erre. A nagy terbol jovo
hangokat, mint peldul negyven hegedust, meg vegkepp nem lehet
lokalizalni. [Elo koncerten is sokszor behunyt szemmel [azaz kettos
vakon :-)] hallgatom a zenet. Egyszeruen nincs szukseg arra a pontos
helymeghatarozasra, amire a ketcsatornak sztereo nem alkalmas. Udv,
Peter.
+ - Karmesterverseny 2. (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hallo, hallo!
  A karmesterverseny folytatodott hetfon es kedden is, ugyhogy szerdara, az
eldontokre mar csak hat jelolt maradt talpon: Olari Elts Esztorszagbol,
Stefan Solyom (egy magyar?) Svedorszagbol, Kiyotaka Teraoka es Yasuo
Shinozaki Japanbol, Tuomas Rousi Finnorszagbol, es Ya-Hui Wang Tajvanrol. Mi
megint csak az esti fordulot hallgattuk meg, amelyen Rousi, Kiyotaka es
Yasuo szerepelt.
  A musor: Mahler 1. szimfoniajanak elso tetele, valamint Sibelius 7.
szimfoniaja. Mindharom versenyzonek 60 perc allt rendelkezesere.

  Rousi ugyanolyan benyomast tett ram, mint vasarnap. A merev, konyokbol
vezenylos stilusa hellyel-kozzel komikus, de a ficko erti a dolgat. Viszont
a zenekarral valo kommunikacioja nem tetszett, kulonosen az utana kovetkezo
japanokkal osszevetve. Persze ez nem feltetlen az o hibaja: udvariassagban
es sima modorban egy finnek eselye sincs egy japannal szemben. De
mindketten, Gabriella is meg en is azt ereztuk, hogy Rousi valahogy nincs
tokeletes egysegben a zenekarral es a zenevel. Tul sokat magyarazott nekik,
meg-megszakitva az eloadast, es valahogy az volt a benyomasom, hogy noha
minden benne van az interpretaciojaban ami kell: zene, ritmus, erzelmek,
lelkesedes, de ezek nem olvadnak egybe, kulon-kulon kezeli oket, es igy az
eloadas nem eri el a legmagasabb fokot.
  Az utana kovetkezo Kiyotaka egeszen mashogy viszonyult a zenehez. Most en
is jol megneztem magamnak, es tenyleg, Gabriellanak igaza volt, ami a
"magikus szemeket" illeti. Hatarozottan volt valami azokban a szemekben. Ha
Yasuorol egy szerzetes jutott az eszembe, Kiyotaka meg szamurajra
emlekeztetett. A pulpituson nem tett egyetlen felesleges mozdulatot, nem
ejtett ki egyetlen felesleges szot sem. Amikor korrigalt valamit, mindig
csak nehany szoval fejezte ki magat, halkan es udvariasan, de hatarozottan.
Nem utasitotta a zeneszeket, hanem kerte oket, mint egyenrangu partnereket,
ahol o megis "elso az egyenlok kozott". Nagyon osszeszedett eloadast
produkalt.
  Vegul kovetkezett Yasuo, kozos kedvencunk. A multkori "bolond bolcs"
megjelenesere ratett meg egy lapattal, mivel lathatolag elfelejtett ovet
fuzni a nadragjaba a koncert elott, igy az inge szabadon kilogott, o meg
idorol idore, oda se figyelve, feljebb rangatta a lecsuszni igyekvo gatyot.
Ami viszont a vezenyleset illeti, abban nem volt semmi csuszas. Ugyanugy,
mint vasarnap, most is valami csodalato lelkesedessel elte bele magat a
zenebe, es ez a lelkesedes a zenekarra is atragadt. A Mahler-tetel utan,
egyedul az esti fellepok kozul, spontan tapsot kapott. A Sibeliust is
hasonloan kezdte el, mar javaban epult felfele a mu, gyonyorusegesen, amikor
megallitotta es magyarazni kezdett. Aztan visszament a legelejere es
elkezdte vegigvenni, minduntalan megallva, aprolekos magyarazatokba
bocsatkozva es ujra meg ujra elprobalva az egyes reszeket. Erezheto volt,
hogy - joreszt a nyelvi korlatok miatt - nem tudja igazan szoban atadni az
elkepzeleseit a zenekarnak. A vezenyles kozbeni varazs megtort, o pedig
egyre jobban elmerult a reszletekben. Talan a zsuri is ezt akarta
meggatolni, mert noha ideje meg volt eleg, felszolitottak, hogy innentol ne
bibelodjon a reszletekkel, hanem vezenyelje vegig az egeszet megallas
nelkul. Igy is lett. Es amint belelendult, ujbol - ha nem is olyan
eroteljesen, mint eloszor - atsugarzott mindenkit az a gyermekien varazsos
hangulat, ami a fellepok kozul egyedul az o sajatja volt.

  Az ertekeles soran ketszemelyes zsurink nem jutott teljes egyetertesre.
Gabriella szerint ezen az esten Kiyotaka egyertelmuen jobb volt, hibatlan
teljesitmenyt nyujtott, mig Yasuo a szorozesevel elrontotta dolgot, es
lathatoan nem volt kepes hatekonyan kommunikalni a zenekarral. En ugyan
reszben egyetertettem vele, de szerintem meg igy is Yasuo volt a jobb.
  A hivatalos zsuri vegul - megdobbentoen rovid tanakodas utan (Esa-Pekka
Salonen kommentarja szerint "The jury is hungry") salamoni itelettel mindket
japant tovabbengedte a dontobe, ahova a masik fordulobol bejutott meg Stefan
Solyom es Olari Elts.

  A csutortoki donton nem voltunk jelen, de csak hogy a kedves HANG olvasok
turelmetlensegukben meg ne lincseljenek, leirom az eredmenyeket, ahogy az
ujsagbol kiderult.
  Minden resztvevo egy szabadon valasztott Sibelius-szimfoniat adhatott elo.
Olari Elts az 1.-t, a tobbiek egyontetuen a 2.-at valasztottak.
  A gyoztes vegul Olari Elts (Esztorszag) lett, masodik Yasuo Shinozaki
(Japan), harmadik Stefan Solyom (Svedorszag - azt hiszem, 21 evevel o volt a
legfiatalabb a 30 koruli mezonyben), negyedik Kiyotaka Teraoka (Japan).
  Salonen szerint Elts hihetetlenul rugalmas karmester. A szimfonia elso
teteleben elkovetett egy "regivagasu" hibat, a zavaron azonban - nemi
segitseggel a zenekartol - kepes volt rovid ido alatt urra lenni. Biztosan
hallunk meg rola, tekintve hogy ott helyben a zsuri osszes tagja meghivta a
sajat zenekaraba vendegszereplesre, igy tobbek kozott fellep majd a London
Philharmonic, a Los Angeles Philharmonic, a Barcelona Symphony Orchestra,
valamint termeszetesen a HKO es az RSO elen is (az utobbival negyszer is).
  Tehat, barataim a HANGban, figyelmezzetek ezekre a nevekre; bizony mondom
nektek, nem fogjatok megbanni!
Udv,
Peter
+ - Ez - az (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Eppen errol van szo azokban az irodalmi hivatkozasokban.

OK, akkor legy szives ujra kozolni oket!

> Nem hinnem, hogy egy ilyen beavatkozas befolyasolna pl a CD
> ratet hatasat, de Pista biztosan ki tudja probalni. (ez
> esetben eleseges az is, van-e hangzasi elteres)

Tudom, hogy nem hinned, eppen azert javasoltam ezt a kiserletet...

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS